Jak na správný výběr a aplikaci opalovacího krému?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

S příchodem teplejší části roku se opalování často stává součástí našich každodenních aktivit. K ochraně před sluncem nám obvykle pomáhá krém s dostatečně vysokým UVA a UVB filtrem, avšak v dnešní době to
s výběrem nemusí být vůbec snadné. Proto je dobré se obrátit na odborníka. Ten pomůže správně určit fototyp pleti a vybrat nejvhodnější ochranu vzhledem k němu.

 

SPF – Sun Protecting Factor

Bezpečný pobyt na slunci lze prodloužit použitím krému s dostatečně vysokým stupněm ochrany. Ta se označuje jako SPF (Sun Protection Factor). Jeho hodnota vyjadřuje, kolikrát déle je možno po aplikaci prodloužit dobu slunění jinak nechráněné pokožky, aniž by došlo k jejímu zrudnutí. Stupně ochrany
u sunscreenů jsou čtyři, od nízkého (SPF 6 a 10) až po velmi vysoký (SPF 50+).

 

UVA vs. UVB záření

Při pobytu na slunci se potřebujeme chránit před UVA a UVB zářením. Za prostředky určené k ochraně proti UV záření smějí být označovány pouze přípravky s minimálním SPF 6 vůči UVB záření a 1/3 SPF vůči UVA záření. Ověřená ochrana proti UVA záření se označuje na obalu symbolem UVA v kroužku.

Písmenko A (ageing, allergy) v názvu UVA záření indikuje schopnost tohoto záření dostávat se hluboko „pod kůži“ a podněcovat proces stárnutí pleti, nebo přispívat ke vzniku sluneční alergie.  Písmeno B (burns, bronz) v názvu UVB záření pak zase reprezentuje fakt, že právě toto záření stojí za opálením pokožky. V horším případě pak ale také za jejím spálením a dokonce, v tom nejhorším případě, může dokonce způsobit až rakovinu kůže.

 

Sluneční ochrana a pobyt ve vodě

Při koupání nebo v důsledku pocení dochází k rychlému smývání případně aplikovaných sunscreenů a kůže se tak stává méně chráněnou. Přípravky označené jako „water-resistant“ vydrží obvykle až 40minutové máčení kůže ve vodě, „water-proof“ pak vydrží často až 80minutové koupání, aniž by došlo k podstatnému snížení její ochrany před slunečním zářením. Pokud je sunscreen smývatelný vodou, je nutné jeho aplikaci po každém koupání opakovat. Též vliv písku a tření ručníkem snižuje ochranný účinek sunscreenů, proto je vhodné opakovat jejich nanášení minimálně po každých 3 hodinách.

Sunscreenem by se nemělo v žádném případě šetřit. Je třeba jej nanášet v dostatečném množství, což znamená, že by dospělý člověk měl na celé tělo použít asi 6 čajových lžiček přípravku, tedy zhruba pětinu balení přípravku o objemu 200 ml. Důležité je si přitom uvědomit, že opětovné nanášení opalovacího prostředku pouze obnovuje ochranný účinek, ale neprodlužuje dobu jeho trvání.

 

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Diagnostikovaný psychopat popsal hlavní rozdíl mezi ním a běžnými lidmi: Necítím vinu

Myslíte si, že psychopaté jsou chladné stroje bez jakýchkoli emocí? Pětadvacetiletý Loïc de Marie, jemuž byla diagnostikována antisociální porucha osobnosti, tvrdí opak. Cítí radost...

Zamilujte se do Palsu. Městečka, kde se zastavil čas a mluví jen kameny

Jeho jméno znamená „bažina“, přesto je to jeden z nejkrásnějších klenotů Španělska. Středověké městečko Pals ukryté v piniových hájích Katalánska je mozaikou kamene, ticha...

Podzim bez nachlazení? S Wild & Coco je to hračka

Mimo krásně zbarveného listí a těšení se na Vánoce přináší podzim zvýšené riziko nachlazení, viróz a únavy. Jak se mění počasí a kolísají teploty,...

Žena pila dva týdny olivový olej, popisuje nečekané změny na těle i pleti

Říká se mu tekuté zlato a středomořská dieta na něj nedá dopustit. Co se ale stane, když poslechnete virální rady a začnete pít dvě...

Russell Crowe vyvrátil fámy o věku své přítelkyně, není o 30 let mladší

„Je to velmi negentlemanské,“ postěžoval si herec Russell Crowe, když musel znovu uvádět na pravou míru lživé informace o věku své partnerky Britney Theriotové....

Black Friday od přední značky v oblasti sexuálního zdraví

Nakupujte a objevujte řadu produktů pro sexuální zdraví od Satisfyer, které jsou právě teď, v předvánočním období, ještě dostupnější. 22. do 30. listopadu nabízí Satisfyer...

10 frází, kterými nevědomky ničíte své vztahy a působíte jako nezdvořák

Všichni to známe. V místnosti panuje pohoda, když vtom z vás vypadne věta, po které se náhle ochladí. Nechtěli jste nikoho urazit, přesto jste...

Generace Z zapomněla tančit pro radost, podle průzkumu se bojí odsudků na sociálních sítích

Vzpomínáte si na dobu, kdy lidé tančili jen pro čistou radost z pohybu, a ne pro digitální srdíčka na sítích? Generace Z tuto svobodu...

Pevná a odolná pokožka v zimě? Zaměřte se na kmenové buňky a využijte Black Friday

Chladnější měsíce přinášejí nízké teploty, suchý vzduch, mráz a málo slunce. To vše může snižovat hydratační schopnosti pokožky a ovlivňovat její pevnost a pružnost....

Soutěžte s BUSHMANEM o vouchery na nákup stylových dárků

Značka BUSHMAN už téměř třicet let spojuje poctivost, přírodní materiály a nadčasový styl. Vznikla z touhy vyrábět oblečení a doplňky, které obstojí v přírodě...

Pět varovných signálů, že vašemu tělu chybí hořčík: Od cukání víčka po noční křeče

Někdy to není jen únava z náročného týdne. Tělo má svůj vlastní jazyk a cukající víčko, noční křeč v lýtku či podrážděnost mohou být...

Kam v zimě za teplem: Pět dostupných destinací od Kanárských ostrovů po Thajsko

Ranní škrábání námrazy z auta a brzká tma vám ubírají energii? Nemusíte trpět až do jara. Existují místa, kde se právě teď chodí v...

Češi pečou vánoční klasiku, ale přibývá těch, kteří zkoušejí zdravější recepty

Vanilkové rohlíčky, linecké i perníčky zůstávají neotřesitelným symbolem českých Vánoc. Podle aktuálního průzkumu značky 4SLIM se v drtivé většině českých domácností peče vlastní vánoční...

Když ostatní mrznou, oni kvetou. Tři znamení, pro která je zima požehnáním

Zatímco většina lidí s prvním mrazem teskní po létě, existují tací, kteří právě teď ožívají. Chladné počasí pro ně není trestem, nýbrž palivem pro...

Nepřekonaltený problém? Manželství hvězdného páru ztroskotalo na příliš velkém přirození

Byl to problém, o kterém většina mužů jen sní, pro ni však znamenal konec manželství. Bývalá modelka Haley Kalilová v otevřeném rozhovoru na Twitchi...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3