Jak na správný výběr a aplikaci opalovacího krému?

Sdílet článek

Reklama
Reklama

S příchodem teplejší části roku se opalování často stává součástí našich každodenních aktivit. K ochraně před sluncem nám obvykle pomáhá krém s dostatečně vysokým UVA a UVB filtrem, avšak v dnešní době to
s výběrem nemusí být vůbec snadné. Proto je dobré se obrátit na odborníka. Ten pomůže správně určit fototyp pleti a vybrat nejvhodnější ochranu vzhledem k němu.

 

SPF – Sun Protecting Factor

Bezpečný pobyt na slunci lze prodloužit použitím krému s dostatečně vysokým stupněm ochrany. Ta se označuje jako SPF (Sun Protection Factor). Jeho hodnota vyjadřuje, kolikrát déle je možno po aplikaci prodloužit dobu slunění jinak nechráněné pokožky, aniž by došlo k jejímu zrudnutí. Stupně ochrany
u sunscreenů jsou čtyři, od nízkého (SPF 6 a 10) až po velmi vysoký (SPF 50+).

 

UVA vs. UVB záření

Při pobytu na slunci se potřebujeme chránit před UVA a UVB zářením. Za prostředky určené k ochraně proti UV záření smějí být označovány pouze přípravky s minimálním SPF 6 vůči UVB záření a 1/3 SPF vůči UVA záření. Ověřená ochrana proti UVA záření se označuje na obalu symbolem UVA v kroužku.

Písmenko A (ageing, allergy) v názvu UVA záření indikuje schopnost tohoto záření dostávat se hluboko „pod kůži“ a podněcovat proces stárnutí pleti, nebo přispívat ke vzniku sluneční alergie.  Písmeno B (burns, bronz) v názvu UVB záření pak zase reprezentuje fakt, že právě toto záření stojí za opálením pokožky. V horším případě pak ale také za jejím spálením a dokonce, v tom nejhorším případě, může dokonce způsobit až rakovinu kůže.

 

Sluneční ochrana a pobyt ve vodě

Při koupání nebo v důsledku pocení dochází k rychlému smývání případně aplikovaných sunscreenů a kůže se tak stává méně chráněnou. Přípravky označené jako „water-resistant“ vydrží obvykle až 40minutové máčení kůže ve vodě, „water-proof“ pak vydrží často až 80minutové koupání, aniž by došlo k podstatnému snížení její ochrany před slunečním zářením. Pokud je sunscreen smývatelný vodou, je nutné jeho aplikaci po každém koupání opakovat. Též vliv písku a tření ručníkem snižuje ochranný účinek sunscreenů, proto je vhodné opakovat jejich nanášení minimálně po každých 3 hodinách.

Sunscreenem by se nemělo v žádném případě šetřit. Je třeba jej nanášet v dostatečném množství, což znamená, že by dospělý člověk měl na celé tělo použít asi 6 čajových lžiček přípravku, tedy zhruba pětinu balení přípravku o objemu 200 ml. Důležité je si přitom uvědomit, že opětovné nanášení opalovacího prostředku pouze obnovuje ochranný účinek, ale neprodlužuje dobu jeho trvání.

 

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Stres z Kanyeho a studia práv: Hvězda má podezřele nízkou mozkovou aktivitu

Myslela si, že je jen vyčerpaná, ale lékařská zpráva odhalila něco mnohem znepokojivějšího. Kim Kardashian si v nejnovější epizodě své reality show vyslechla verdikt...

Soutěžte o limitovanou edici per Pilot FriXion Ball!

Japonská značka psacích potřeb přináší letos pod stromeček opravdový poklad – limitovanou edici gumovacích per FriXion Ball a FriXion Ball+ inspirovanou dobrodružným pirátským příběhem...

Zelená barva dělá zázraky. Psychologové prozradili trik na klidné dítě

Zařizování pokoje pro potomka není jen o výběru roztomilého povlečení s medvídky, nýbrž o vytvoření prostoru, kde se bude rozvíjet a zároveň nepřijde k...

Babiččin elixír mládí: Kysané mléko strčí do kapsy drahé doplňky

Máme tendenci utrácet tisíce za moderní superpotraviny a složité doplňky stravy, přitom ten největší poklad se často skrývá v obyčejné lahvi kysaného mléka. Tento...

Stres je nezabije. Znamení zvěrokruhu, která stárnou pomaleji než ostatní

Všichni toužíme sfouknout na dortu stovku svíček, leč ne každému je to dáno. Zatímco lékaři skloňují genetiku, astrologové se dívají na naši povahu. Právě...

Limitovaná kolekce Columbia Icons je inspirována oregonskou divočinou a definována odvahou 90. let.

Originální DNA značky Columbia přinášejí každou sezonu limitované retro kolekce Columbia Icons, které vychází z archivů značky a vrací nejikoničtější modely značky v „remasterované”...

Tragédie i ztráta chuti tvořit. Proč se král komedie Jim Carrey stáhl do ústraní

Býval králem komedie, jehož gumový obličej rozesmál celý svět, dnes však žije životem poustevníka a nabídky za miliony hází do koše. „Mám dost a...

Svůdná komedie Když se zhasne připravila Hřebíčkové a Kotkovi horké chvíle: Prozradili recept na svádění i kuchařské trapasy

I díky tomu, že se nebojí být autentický, patří Vojta Kotek mezi nejoblíbenější české herce. Když dostal roli šéfkuchaře ve filmové novince Když se...

Noc v oblacích? Dubaj má nový rekord, tenhle hotel škrábe nebe

Pokud trpíte závratěmi, tenhle hotel asi nebude pro vás, ale pokud milujete luxus a výhledy, právě jste našli svůj ráj. Dubaj si připsala další...

Kuchyňský robot Sencor Gordon:Velký výkon v kompaktním těle

Kuchyňský robot Sencor Gordon dokazuje, že i menší kuchyně může mít velké ambice. Kombinuje výkon, všestrannost a elegantní design v jednom těle – zvládne...

Žádná snídaně a kilometry v nohách. Italové nevědomky drží přísný režim

Přistanete v Římě, vidíte ty hory jídla a říkáte si, jak to ti místní dělají, že nejsou tlustí. Je to záhada, která trápí každého...

Nejmódnější zimní bundy pro rok 2025/2026 – přehled trendů

Zima 2025/2026 přináší do světa módy kombinaci funkčnosti, komfortu a nadčasového stylu. Zimní bundy už nejsou jen praktickým kouskem do chladných dnů, stávají se...

Povinná hibernace. Těmto znamením hvězdy radí ignorovat svět a uvařit si čaj

Máte chuť zahodit telefon, zatáhnout závěsy a ignorovat okolní svět? Možná to není jen obyčejná lenost, nýbrž varovný signál vesmíru, který se snaží ochránit...

Nalaďte se na Vánoce: audioknižní inspirace pro vás i pro Ježíška

Vánoce klepou na dveře. Přípravy vám zpříjemní audioknihy. Vykouzlí atmosféru přesně podle vašich představ a nechají vám volné ruce na pečení cukroví, balení dárků...

Záhadný ubrousek a tma. Hvězda Prciček varuje před trikem predátorů

Stačila chvilka nepozornosti a nevinný večer v hotelovém baru se změnil v boj o zdraví. Hvězda kultovních komedií Tara Reid skončila v péči lékařů...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3