Zelené pastviny a cinkání zvonů ve Švýcarsku jsou sice romantickou představou, avšak realita globálního mléčného byznysu vypadá diametrálně odlišně. Skutečný vládce trhu se ukrývá tisíce kilometrů na východ, v horkém a prašném indickém státě Gudžarát, kde se zrodila revoluce, která nemá ve světě obdoby.
Vzpoura proti vykořisťování
Město Anand na první pohled působí jako typický indický chaos plný motorek, hluku a všudypřítomné vůně koření. Zdání však klame. Právě zde, v nenápadných uličkách, se začala psát historie, která změnila osudy milionů rodin. Vše odstartovalo v roce 1946, kdy místním farmářům došla trpělivost. Byli unaveni z nízkých výkupních cen a neustálého okrádání ze strany zprostředkovatelů, pročež se rozhodli vzít osud do vlastních rukou.
Založili družstvo Amul, které dnes funguje jako gigant, jehož model kopírují univerzity po celém světě. Princip byl prostý: mléko si budeme prodávat sami, spravedlivě a společně. Tímto krokem odstřihli chamtivé obchodníky a zajistili si, že zisk zůstane tam, kde vznikl – u lidí, kteří vstávají ke kravám a buvolům.
Inženýr s vizí bílé záplavy
Zlomovým momentem byl příchod muže, který vnesl do systému řád a technologie. Otec takzvané Bílé revoluce Dr. Verghese Kurien nebyl jen snílkem, nýbrž pragmatickým inženýrem. Pochopil, že pokud dá farmářům vzdělání, chladírenské linky a férové podmínky, dokáže nemožné. Časopis 100+1 zahraniční zajímavost v souvislosti s tímto tématem připomíná, že Kurienova vize transformovala zemi závislou na dovozu v soběstačnou velmoc.
A nemýlil se. Indie se během několika dekád vyšvihla na post největšího producenta na planetě. „Když dáme lidem technologii a systém, budeme mít více mléka než kdokoli jiný,“ parafrázují pamětníci Kurienova slova, která se do puntíku naplnila.
Motor pro chudý venkov
Dnes produkuje Indie více mléka než USA a Čína dohromady, což je statistika, nad kterou zůstává rozum stát. Značka Amul je tamním ekvivalentem našich mlékáren, avšak v měřítku, které si v Evropě stěží dokážeme představit. Denně proudí do Anandu miliony litrů bílé tekutiny.
Nejde však jen o čísla a litry. Mléčná revoluce přinesla venkovským rodinám jistotu. Stálý příjem, přístup k veterinární péči a moderním technologiím znamenal pro mnoho lidí vstupenku do důstojného života. Mléko v Indii není jen potravinou do čaje nebo na vaření, je to kulturní fenomén a nyní i ekonomický motor, který nastartovali ti nejobyčejnější lidé zespodu. Anand tak zůstává živoucím důkazem toho, že i v těžkých podmínkách může vzniknout globální velmoc, stačí jen férovost a dobrý nápad.
Zdroj: Autorský text
Zdroj foto: Pixabay
