Vlastní kniha není fantazie, je to (ne)dosažitelný cíl!

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Vydat si vlastní knihu může být pro někoho vytouženým cílem, splněným přáním nebo jenom radostí pro sebe a své okolí. Někdo se chce stát uznávaným autorem, vydělat si peníze, dát o sobě vědět svým klientům a také získat nové. Někdo má zajímavý příběh nebo informace, o které se chce podělit v určité komunitě.

Každý si dnes může vydat knihu pro sebe, své nejbližší a se zajímavým příběhem nebo zkušenostmi může uspět, a knihu dokonce prodávat. A přitom se nejedná o nic nemyslitelného a nákladného.

Na trhu existuje jednoduchý model, který je založen na tom, že k tisku knihy dochází až v momentu objednání na e-shopu. Tento princip Print on Demand, který je dobře známý v zahraničí, využívá digitálního tisku knih. Díky této technologii lze vytisknout jakékoliv množství od jednotek kusů, a proto není potřeba vyrábět knihy na sklad a zároveň jsou kdykoliv k dispozici ve virtuálním skladu.

„To znamená, že není potřeba vysoká počáteční investice a knihu si může s minimálními náklady vydat kdokoliv. Ať už se jedná o autory, kteří neoslovili, nebo nechtějí oslovit vydavatele, nebo jim to ekonomicky zkrátka nedává smysl, nebo nadšence či specialisty z určitého oboru, kteří se podělí sofistikovanou formou o své dovednosti, znalosti a názory, až po prarodiče, kteří chtějí sdílet své vzpomínky s úzkou rodinou, dítě, které rádo píše povídky nebo básničky atd.,“ vysvětluje Zdeněk Janovec, majitel společnosti Powerprint, která v roce 2020 spustila unikátní projekt Bookla, který tento jednoduchý způsob vydání knihy nabízí.

Autor dopředu neplatí za tisk nebo uskladnění výtisků. Dochází tak ke snížení nákladů jen na nezbytné minimum. Byť je kniha vyráběna v kusové produkci, neznamená to, že je dražší než knihy vyráběné ve vysokém počtu. Výrobní technologie jsou přizpůsobené tomuto obchodnímu modelu a cena knih je tak standardní. V porovnání s klasickým vydáním knihy je ziskovost násobně vyšší, a navíc bez rizika. Autor nejenom neriskuje ztrátu z neprodaných knih a nákladů na jejich uskladnění, ale kniha je zároveň kdykoliv dostupná k prodeji, není totiž nikdy vyprodaná!

Autorova počáteční investice směřuje pouze na zalistování na e-shopu, registraci na ISBN a na případné přípravné práce spojené s vydáním knihy, jako jsou grafické služby a korektury nebo editace textu. To jsou ale náklady, které jsou potřeba vynaložit při jakémkoliv způsobu distribuce knih. Svoji marži si určuje autor sám, je však minimálně 30 % z prodaného výtisku. „Ušetřené peníze za nákladný tisk většího množství knihy a případné uskladnění, proto může investovat do tak potřebného marketingu a propagace knihy. Bez toho totiž knihu neprodá,“ uvádí Zdeněk Janovec, který vše podstatné pro úspěšný prodej knihy shrnuje do následujícího desatera.

Desatero úspěšného marketingu vydání knihy pro samonakladatele:

Před vydáním knihy:

  1. Definujte si čtenářskou skupinu. Dejte o vaší knize vědět správný lidem, a to ještě před samotným vydáním. Najděte autory a blogery, kteří píší o podobném tématu a poučte se, jakým způsobem oni oslovují své publikum a inspirujte se pro vaší propagaci knihy.
  2. Naplánujte si marketingové aktivity před a po vydání knihy a stanovte si rozpočet.
  3. Sociální sítě jsou klíčovým kanálem, který umožňuje přímý kontakt, zásah na potenciální čtenáře. Udělejte si nový profil nebo stránku, který oddělíte od soukromého profilu. Zveřejňujte dostatečné množství zpráv, ale ne příliš moc, a to ještě před vydáním knihy. Sdílejte ukázky z knihy.
  4. Nezapomínejte také na tradiční média. Inzerce zde je drahá, ale pokud máte jasně danou cílovou skupinu definovanou například konkrétním zájmem, dá se velmi efektivně oslovit i tímto tradičním médiem.
  5. Napište krátkou anotaci knihy.
  6. Jedním z důležitých faktorů prodejnosti knihy je její obálka. Obálka knihy skutečně prodává! Zamyslete se tedy, zda nechcete svěřit vytvoření profesionálům.

 

Po vydání knihy:

  1. Informujte všechny již předešle oslovené na sociálních sítích, že kniha vyšla.
  2. Uspořádejte křest knihy.
  3. Rozešlete 5-10 výtisků na relevantní média, youtubery a blogery jako dárek s nabídkou rozhovoru. Prodejte i svůj příběh, jak si sám autor může úspěšně vydat knihu.
  4. Nakupte inzerci v předem naplánovaných médiích, ať již tradičních nebo online.

Důležité je také nezapomínat na kontinuální propagaci. Pokud má autor v prodeji rezervy, může využít svátky, kdy se lidé obdarovávají a výročí, které mohou souviset s tématikou knihy. Může udělat cílenou propagaci před Vánoci nebo Valentýnem. Během roku pak oslovovat potenciální čtenáře a nabídnout knihu jako netradiční dárek, zase záleží na povaze knihy a tématu.

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Dáda Patrasová truchlí. Dceru ztratila v náručí, poslední slova ji zasáhla do srdce

Byla to bolest, která neměla slova. Dáda Patrasová držela svou dceru Aničku v náručí, když vydechla naposledy. Až teď po měsících mlčení našla odvahu...

Toskánsko mimo davy: Objevte kouzlo, které turisté ještě neobjevili

Zapomeňte na přeplněnou Florencii i selfie u Šikmé věže v Pise. Skutečné kouzlo Toskánska najdete v kopcích, kde vinice objímají kamenné domy a život...

Jak zužitkovat celé kuře? Tři recepty, po kterých vám z něj nezbyde nic

Kuře je skvělá surovina. Je cenově dostupné, pro většinu z nás chutné a hlavně se dá celé krásně zužitkovat. Místo toho, abyste koupili jen...

Jak stárneme, běží čas jinak. Mozek mění tok reality

Dětské dny měly šířku oceánu, dnešní týdny připomínají záblesk světla. Čas se nezměnil, ale naše mysl ano. Vědci hledají odpověď, proč se s přibývajícím...

Kolik hodin denně prospat, abyste žili déle? Nová studie má odpověď

Pravidelný spánek není jen otázkou pohodlí, ale podle nové studie přímo rozhoduje o délce života. Vědci zjistili, že rytmus noci a dne má zásadní...

Jak dosáhnout lepšího trávení a štíhlejšího pasu? Vyměňte ranní kávu za vlákninu

Chcete nastartovat metabolismus, podpořit trávení a ještě se cítit lehčí? Nemusíte držet drastické diety ani pít zázračné koktejly z reklamy. Někdy stačí maličkost, jako...

Lékaři mají jasno. Pokud chceš žít déle, zvedni se ze židle a choď

Stačí pohodlné boty a chuť vyrazit. Chůze patří k nejjednodušším a zároveň nejúčinnějším způsobům, jak posílit zdraví a zlepšit náladu. Nemusí to být magických...

Trauma, které nezmizelo: zpěvačka vzpomíná na začátky školního roku

Bára Basiková otevřeně přiznala, že začátky školního roku v ní vyvolávají úzkost i po letech. Vzpomínky na konec prázdnin označila za celoživotní trauma. Školní lavice...

Nejlepší hnojivo na okurky? Najdete ho v příkopu, sklizeň bude díky němu bohatá

Okurky patří k nejoblíbenější letní zelenině, ale zároveň patří mezi nejnáročnější. Pokud jim nedodáte dostatek živin, úroda nebude stát za moc. Plody budou malé,...

Zapomeň na Řím a Benátky. Objev místa Itálie, o nichž se moc nemluví

Když se řekne Itálie, mnozí si hned představí Řím, Florencii či Benátky. Jenže mezi horami, vinicemi a mořem se skrývají místa, kde stále vládne...

Francouzský slaný koláč quiche: Jídlo, které zachrání večeři, brunch i nečekanou návštěvu

Křehké těsto, lahodná náplň a zlatavá kůrka, která voní po domově. Quiche je elegantní odpovědí na otázku, co uvařit, když nemáš čas, ale chceš,...

Papírové utěrky jsou podceňovaným pomocníkem v naší domácnosti. K čemu všemu je lze využít?

Na první pohled to zní trochu bizarně. Přece jen - proč dávat obyčejnou papírovou utěrku do lednice? Jenže tenhle jednoduchý trik se v praxi...

Slíbili chytrý telefon, doručili chytré dluhy: Senioři v pasti falešných nabídek

Telefon zazvoní, hlas na druhé straně je příjemný, nabídka neodolatelná. „Chytrý telefon nové generace za pár korun,“ říkají. Realita však často končí změtí složitých...

Málo kalorií, hodně benefitů. Proč by banán neměl chybět ve vaší kuchyni

Sladký, jednoduchý, všestranný. Banán možná nepůsobí jako výživový zázrak, ale tělo ho miluje víc, než tušíme. V jediné porci ukrývá víc síly, než si...

Trápí vás povislá kůže na pažích? Zatočte s ní přírodní cestou

Břicho, stehna a zadek. Tři hlavní partie, na které se při cvičení zaměřuje většina žen. Ale co ruce? Právě paže bývají často největším „zrádcem“,...
Reklama
Reklama