Příběh, kdy se italský aperitiv stal životním stylem

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Historie, móda, umění, výtečné jídlo, světoznámé koktejly, a především italský způsob života ve znamení „dolce vita“ – Itálie je zkrátka pomyslnou kolébkou šťastného života. A proto není divu, že právě zde vznikl jeden z nejslavnějších aperitivů na světě – Campari, jež uctívá hodnoty této jihoevropské země a který je od svého vzniku do dnešní doby silně spjatý se všemi jejími aspekty.

V létě se sodou, v zimě v potemnělém baru se skleničkou Negroni v ruce. Marně byste hledali ikoničtější značku italského alkoholu, než jakou se napříč desetiletími stalo Campari. Jen málokdo si představí přeplněné italské ulice bez aperitivo momentu, který je s tímto hořkosladkým nápojem spjatý od nepaměti.

Italský způsob života je specifický a stejně jako jiné zvyky a tradice má rovněž i on své milovníky a odpůrce. Co se ovšem tomuto kulturou políbenému národu nemůže odporovat, je láska ke každodennímu životu a umění vychutnat si ho dosyta. Aperitivo moment, pomyslná čára za pracovními povinnostmi a příjemná chvíle, která otevírá chuťové pohárky k nadcházející večeři.

Čas na „aperitivo“

Přestože se o aperitivu zmiňují i antické prameny, za oficiální datum zrodu této oblíbené italské chvilky považujeme rok 1876. Jeho boom však přichází teprve v době, kterou by málokdo čekal – v roce 1915, kdy se Evropa vypořádávala s druhým rokem první světové války. Toho také využil dnes již známý italský obchodník, jenž přichází s hořkosladkým aperitivem Campari, který dodal italské chvilce ten pravý náboj.

Revoluce

Rudý aperitiv se zrodil v rukou italského obchodníka s alkoholem v roce 1860 v Itálii a od této doby se jeho receptura nezměnila. Gaspare Campari měl podnikavého ducha, který ho v roce 1915 přivedl k otevření baru vedle milánské katedrály dnes známého jako Camparino. Ten dodnes po boku módy a designu představuje jeden ze symbolů této severoitalské metropole.

Otevřením slavného baru přišla také revoluce v pití Campari jako takového. Díky hydraulickému systému zaručujícímu proud ledové sody ze sklepa baru se ikonický nápoj začal míchat se sodou a vytvořil se tak základ drinku známého jako Campari Soda.

Campari jako životní styl

Stejně jako rostla žízeň po Campari, rozšiřovala se i nabídka, která se z původního baru rozrostla do okolních podniků. Gaspare Campari poté přišel s jednoduchým, ale prozíravým marketingem, kdy povolil prodej Campari v okolních barech pouze za podmínky zveřejnění loga Campari na viditelném místě. Italský podnikatel se ovšem nespokojil se znakem jako takovým. Na propagaci se začali podílet umělci, jež předčili svou dobu a kteří svým rukopisem utvářeli značku, mezi jejíž hlavní hodnoty dodnes patří respekt k tradici a nespokojení se s konvencí.

Zatímco předválečné plakáty symbolizovaly tzv. Belle Époque, pozdější poválečná masová reklama využila sílu avantgardy. Vrcholem spolupráce značky Campari je představení plakátů, na jejichž designu spolupracoval jeden z nejslavnějších futuristických umělců – Fortunato Depero, který věřil, že budoucí umění bude ve valné míře reklama.

Styl Fortunata Depera je rozpoznatelný na první pohled – monotónní abstraktní obrazy, kdy se stylizované postavy střetávají způsobem vzbuzující dojem raně ruského revolučního umění s italským smyslem pro humor
a detail. Své pomyslné místo v italské kultuře zpečetil návrhem pro ready to enjoy drink – Campari Soda. Ikonická lahvička, jejíž povrch připomíná pomerančovou kůru, však není pouze líbivým designovým prvkem, ale rovněž velice praktickým vynálezem. A to zejména v otázce uskladnění, kdy se dají lahvičky jednoduše vkládat mezi sebe a šetřit tak místo v nákladovém prostoru.

Campari jako současné umění

Éra šedesátých let se opírala o umělecké návrhy Franze Marangola, jehož barevné, mladické, módou inspirované ilustrace vypadaly, jako by mohly pocházet přímo z klasického čísla předních módních časopisů. Ve stejné době tvořil pro již světoznámou značku také další významný umělec – Bruno Munari. Jeho záměrem bylo zaujmout letmý lidský pohled. Plakát byl navržen tak, aby byl neustále upravován a aby byl v pohybu – loga se vytvářela
a mizela, jak se scéna kolem obrazu měnila. Což bylo odrazem toho, jak se značka v průběhu desetiletí vyvíjela.

Campari je dodnes nedílnou součástí nejen italského uměleckého světa. To dokazují rovněž obrazy umělce Marka McClurela, kooperace se světově známým fotografem Michaelem Corridorem nebo spolupráce s oceňovanými australskými umělci při příležitosti 100 let od vzniku Negroni, koktejlu, který je s Campari neoddělitelně spjatý.

Odkaz, jež je patrný dodnes

Přestože se značka v průběhu minulého století stylově vyvíjela, její postoj, tedy respekt k dědictví, spolupráce s umělci, kteří předběhli svou dobu, zkoušení nových směrů a především nadčasovost, přetrvává.

Ačkoliv Campari dodnes zůstává věrné svým kořenům, je nadčasovou značkou, která se nebojí šokovat
a překvapit stejně tak jako inspirovat své konzumenty k tomu, aby byli novým výzvám a postojům stejně otevřeni, jako byl i její zakladatel.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Válka o peněženky seniorů: Predátorské firmy proti zranitelným důchodcům

Slibují úlevu od bolesti a spánek jako v bavlnce, místo toho ale zanechají jen prázdný účet a pocit studu. Podvodníci s takzvanými zázračnými polštáři...

Telecí řízek? Chutnější a zdravější volba než kuřecí nebo krůtí

Řízek patří k nejoblíbenějším jídlům v Česku. Většina lidí volí kuřecí nebo krůtí maso, protože je lehčí než vepřové. Jenže existuje varianta, která je...

Návrat do starých časů. Ceny v Penny připomínají dobu před zdražováním

Nákupní horečka zachvátila Česko. Nový leták obchodního řetězce Penny odstartoval cenovou bitvu, v níž se zákazníci přetahují o zlevněné maso a máslo. Akce platná...

Podzim je nejlepším obdobím pro biohacking pleti

Právě teď začíná jedinečné období, kdy můžete svoji pleť zahrnout péčí. Zklidnit ji a vyživit, nechat ji odpočinou a celkově omladit. V létě si Vaše...

„Co mě nezabije, to mě posílí.“ Čtyři cesty, jak proměnit kritiky ve spojence

Slova mohou zranit, ale i posunout dál. Kritici nám nastavují zrcadlo, ve kterém někdy nechceme vidět svůj odraz. Pokud se naučíme číst mezi řádky,...

Čeští důchodci objevují nečekaný trik. Levnější menu stačí vyjednat úsměvem

V některých restauracích v Česku mohou senioři dostat levnější menu nebo drobný bonus, aniž by o tom visela jediná cedule. Stačí se zeptat a...

Tři recepty z jehněčího masa, které si zamilujete

Jehněčí maso je v mnoha zemích považováno za delikatesu. Je jemné, šťavnaté a má lehce nasládlou chuť, která se krásně doplňuje s bylinkami, česnekem...

Jak se po létě dostat zpět do formy: 10 tipů pro efektivní návrat ke cvičení

Léto plné grilování, zmrzliny a odpočinku je u konce a s ním i pocit, že pravidelný trénink je vzdálenou vzpomínkou. Cítíte se bez energie...

Drobné proměny domova, které zlepší náladu. A to bez bourání či přehánění

Atmosféra domova nevzniká výběrem nábytku, ale drobnými gesty, která odrážejí naši každodennost. Není třeba investovat jmění, měnit dispozice ani listovat katalogy. Někdy stačí přesunout...

Jak se zbavit žmolků na oblečení? Pomůže trik z TikToku

Bez houbičky na nádobí si většina domácností neumí představit kuchyň. Ale věděli jste, že tahle obyčejná pomůcka se dá využít i úplně jinak než...

Program ANO počítá s důchodovou revolucí. Kdo si polepší nejvíce?

Hnutí ANO zveřejnilo důchodové priority pro podzimní volby. Chce zastropovat důchodový věk na 65 letech, rozšířit možnosti předčasného důchodu a přidat výraznější valorizace pro...

Povislá víčka nejsou problém. Vizážisté radí jednoduchá řešení

Správné líčení dokáže s povislými víčky zázraky. Díky hře světla, stínu a několika osvědčeným trikům působí oči větší, otevřenější a výrazně mladší. Obočí jako rám...

Máte rádi sýry? Tak to vás jistě zaujmou tyto tři pokrmy

Ačkoliv existují lidé, kteří sýry přímo nenávidí, většina z nás si bez nich neumí svůj jídelníček představit. Navíc jsou nesmírně variabilní. Můžete z nich...

Slunce, které nikdy nezapadá. Proč se v Norsku nemůže spát

Za polárním kruhem nevládne tma, ale nepřetržité světlo. Slunce se tam v létě neztrácí za obzorem a přepisuje lidské vnímání času, těla i duše....

Jak na zářivě bílé ponožky? Zkuste trik, který funguje lépe než drahé prostředky

Bílé ponožky jsou krásné jen do chvíle, než je párkrát obujete a hodíte do pračky. Záhy ztratí svou sněhovou barvu, začnou šednout nebo žloutnout...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3