V minulém „voňavém“ článku jsme objevili souvislosti mezi vůněmi a jejich vnímáním. Nyní se podíváme na určité typy vůní.
40 tisíc
Víte, že lidé dokáží rozeznat až 40 tisíc druhů vůní a pachů? A že čichový vjem je tak silný, že dokáže do značné míry o
V minulém „voňavém“ článku jsme objevili souvislosti mezi vůněmi a jejich vnímáním. Nyní se podíváme na určité typy vůní.
40 tisíc
Víte, že lidé dokáží rozeznat až 40 tisíc druhů vůní a pachů? A že čichový vjem je tak silný, že dokáže do značné míry ovlivnit lidskou psychiku?
Vůně evokují zážitky, které s nimi máme spojené. Pokud se jedná o nepříjemné záležitosti, bude nám i vůně s nimi spojená nepříjemná. Takovým se tedy raději vyhnout. Existuje však celá řada vůní, u kterých je prokázáno, že mají pozitivní vliv na člověka.
Marketing
V dnešní době se hojně využívá vůní i v marketingu. Příjemná vůně ovlivňuje zákazníky, takže v obchodech stráví delší dobu, a tím se zvýší i pravděpodobnost, že si něco zakoupí. Je dokázáno, že zákazníka podvědomě přitahují více voňavé výrobky než ty bez výrazu. Odborníci na marketing v nedávné minulosti zkoumali především to, jaký vliv na zákazníka mají tvary, barvy a zvuky. Dnes je v centru zájmu výzkum vlivu vůní na chování zákazníků.
Prostředí
Prostředí ať již domova nebo v zaměstnání je mnohdy nevědomě dotvářeno právě vůní. Jistě máte své některé vzpomínky spojené s různými vůněmi. Konec prázdnin a vůně sena, dědečkova pracovna a vůně knih, vůně bílé kávy na svačinu ve školce, čerstvě smažená cibulka jako předzvěst nedělního oběda…
Stejně tak se vaše prostředí skládá ze směsi mnoha vůní. Máte představu, o jaké vůně jde? Zkuste se zastavit a třeba i se zavřenýma očima projít svým bytem nebo se projít po kanceláři. Po chvíli nejspíš odhalíte vůně, které sice necítíte každý den, ale stále vás provázejí a vytvářejí tak charakteristickou směs vůní, která je vám příjemná.
Třeba:
Černý pepř – často se používá pro oživení jídel, má dřevitou a mužnou vůni. Tato jedinečná hluboká vůně se také často používá v olejích určených k aromaterapii. Na lidské tělo má příjemný a stimulující účinek.
Čerstvá bazalka – tuto silnou aromatickou bylinu mají v oblibě kuchaři po celém světě, zvláště ti italští. Bazalka má intenzivní a smyslnou vůni.
Citron – jeho vůně určitě patří mezi nejšťavnatější a maximálně nabité energií. Vůně citronu je svěží, živá a jasná.
Zralý meloun – rozkrojte jej a obklopí vás sladká, šťavnatá a jemná vůně.
Provonět byt
Pokud objevíte tu svojí pravou vůni, která je vám příjemná a víte, že ji chcete mít stále u nosu, můžete sáhnout po vonných svíčkách, aromalampách s éterickými oleji nebo vosky, difuzérech a podobných typech interiérových vůní. Na trhu jich najdete nepřeberné množství a různé varianty. Důležité je zohlednit nejen vůni samotnou, ale také kvalitu výrobku. Přece jen jde o vůni, jež vám má zpříjemnit pobyt doma nebo v zaměstnání.
Na výběr jsou například tyto typy vůní. Je to podobné jako u parfémů, a sice vůně:
Květinové - nejčastěji je v nich výrazně zastoupena vůně kosatce – emancipovaná vůně
Ovocné – jde o vůni ananasu, broskve, meruňky, černého rybízu
Chyprové – může být lehká a svěží nebo dřevitá, či s příměsí zelených rostlin a tráv
Fougerové – převažuje levandule s vůní dřeva, koření nebo pikantních bylinek
Citrusové – energizující vůně, s příměsí jiných druhů ovoce
Levandulové – kombinace levandule s olivami, nebo s různými typy dřevin a třeba i jehličí
Orientální – často ambrová nebo vůně koření s prvky vanilky, jasmínu, apod
V předvánočním čase nejčastěji sáhnete po vůni purpury nebo františků. Existují i vonné kompozice určené přímo k navození vánoční atmosféry, např. vůně pečeného jablíčka, skořice se zázvorem nebo zimní krajiny…
Komentáře (0)
Zatím nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první :)