KULTURA: Art Lines a berlínská Galerie Deschler zvou na výstavu Velvet Land do galerie Černá Labuť

KULTURA: Art Lines a berlínská Galerie Deschler zvou na výstavu Velvet Land do galerie Černá Labuť

Pod názvem Velvet Land představuje Art Lines od 25. října do 25. listopadu v Art & Event Gallery Černá labuť expozici, která poskytne zajímavý vhled na moderní výtvarnou scénu. Ve spolupráci s renomovanou berlínskou Galerií Deschler, která nedávno oslavila 20. let svého trvání, uvede díla Holgera Bära, Jaye Marka Johnsona, Jörna Grothkoppa, Mariano Rinaldi Goñi a Tonyho Conwaye. Výstava nabízí pět různých přístupů současného umění ke klasickým tématům, jako jsou krajina, akty a portréty, které reflektují vnitřní svět člověka skrze vzrůstající digitalizaci.


 

 „Digitální obrazy, ať již na monitorech počítačů či na obrazovkách smartphonů, zaujímají stále větší prostor v každodenním vnímání našeho okolí. Nutně se tím mění i náš pohled na krajinu či portréty. Právě toto nové, ovlivněné vidění se různými způsoby odráží v dílech všech pěti autorů,“ říká Ondřej Škarka z Art Lines. Kurátorka Marcela von Kayser k tomu dodává: "Výstava Velvet Land v Černé Labuti je jednou z ojedinělých příležitostí představit v Praze současné umění z Berlína a mým přáním je, aby umělci Galerie Deschler našli své publikum také zde."

U strojově malovaných obrazů od Holgera Bära stojí v popředí počítačem řízená tvorba, přičemž obrazy malované akrylem nebo olejem na plátně odkazují na jednu stranu na pointilismus z pozdního 19. století – proto Bär sám sebe označuje za neo-pontilistu  - na stranu druhou. Technicky trefnější je zjevný „rukopis“ obrazů sestavených z jednotlivých pixelů, které rozpoznáme na digitálních monitorech. Bärova velmi známá hra s těmito asociacemi a obrazovými rastry činí jeho malby jak vizuálně, tak i intelektuálně fascinující.

Na první pohled častokrát matoucí digitální fotografie Jaye Marka Johnsona vznikají skrze zvláštní snímací techniku, díky které se v jeho obrazech objevují  surrealistické efekty, v nichž se nám důvěrně známé krajiny ukáží ve zcela novém světle. Obrácení doposud známých efektů digitální manipulace v obrazech, ve kterých je neexistující skutečnost fingovaná, je zde naproti tomu skutečnost vyobrazena bez manipulací, avšak způsobem, jež se nás zmanipulovat snaží.

V malbách od Jörna Grothkoppa můžeme pozorovat třetí způsob náhledu na klasický motiv krajiny. Změna je způsobena radikálním zjednodušením obrazů tím, že je odstraněna většina detailů a prvky obrazů jsou redukovány na jejich základní struktury. Tím dosáhne komplexního vnímání vycházejícího ze zkušenosti do jedné vztahové struktury, jíž zdánlivá jednoduchost se promění zpět v komplexní vnímání.

 

Práce newyorského umělce Tonyho Conwaye spojují rozdílné techniky: digitální fotografie jsou přepracovány na počítači, až se docílí jejich přiblížení se k abstraktním formám. Na vrstvách plexiskla, které jsou poskládány přes sebe a jejichž efekt je zesílen malbou a grafitovou kresbou, se propojí digitální a ruční proces vedoucí až k celistvému plastickému účinku, který na nás působí ještě dlouhé poté.

Tajuplné erotické malby mytických ženských postav určují tematické těžiště v díle malíře Mariano Rinaldi Goñi, narozeného v roce 1972 v Buenos Aires. Dochází k vyvolání napětí mezi tvarováním a rozkladem, které jeho dílům dodává silný dynamický účinek.

 

Výstava Velvet Land v Art & Event Gallery Černá labuť je tradičně prodejní a je možné ji navštívit do 25. listopadu 2018 v rámci otvírací doby. Otevřeno je o víkendech od 14 do 18 hod. či po předchozí domluvě.

Více informací na ww.cernalabut.cz

 

 

 

 

.