Jak zvýšit efektivitu práce?

Jak zvýšit efektivitu práce?


Přemýšleli jste někdy nad tím, jak to, že je váš kolega v kanceláři tak výkonný, zatímco vy se denně přistihnete při čtení nedůležitých zpráv v nekonečných vodách internetu? V čem může být zakopaný pes, čtěte na dalších řádcích. Najdete zde tipy, jak se dá efektivita práce u počítače úspěšně zvýšit.

Organizace času 

Čím více věcí je potřeba vyřešit, tím lepší plánování a organizace se nám vyplatí. Můžeme začít otázkou, kam si své úkoly nejlépe zapsat. Doby papírových kalendářů a diářů jsou sice dávno pryč, ale jejich význam se úplně neztratil. Mohou být totiž skvostnými designovými doplňky, což se o digitálních kalendářích dá říct jen těžko.

Současné digitální kalendáře dostupné z počítače a mobilu ocení nejen časově vytížení lidé. Kalendáře se dají sdílet, události a úkoly si můžete vyznačit barvou a splněné úkoly odškrtnout. 

Prioritizace úkolů a motivace

Umět rozlišit úkoly na lehké a těžké je pro efektivitu práce klíčové.

Vedle toho je ale také důležité se nepříjemným úkolům postavit čelem. Často se totiž stává, že těžší a složitější úkoly necháváme na později, zatímco jednoduché úkoly, které zvládneme bez většího úsilí, řešíme v první řadě.

S tím také souvisí naše motivace, která zde hraje klíčovou roli. Ať už je motivací finanční odměna - bez práce nejsou koláče, nebo nás motivuje pozitivní pocit - uspokojení z dobře odvedené práce, je nutné si svou motivaci najít.  

Odsouvat nepříjemné úkoly se nevyplácí

Je to tak podobně i s výběrem dárků na Vánoce. Pro někoho je to příjemně strávený čas, pro někoho je nákup dárků natolik nepříjemný, že ho odsouvá na poslední chvíli. 

Vezměme si příklad Tondy, protože nemá nakupování rád, nemá letos ještě žádné dárky. To ho ale hodně stresuje a jeho nálada je kvůli tomu špatná. A protože má Tonda špatnou náladu, myšlenkami si potvrzuje, že je nakupování dárků nepříjemné a příští rok tuto činnost nechá opět na poslední chvíli.

Pokud jste jako Tonda, nechali jste nákup dárků na poslední chvíli a zároveň kvitujete praktické věci na celý život, máme pro vás tip na dárek: herní stůl.

Vliv pracovního prostředí

Pro někoho není sezení u počítače problém a dovede tak strávit i patnáct hodin denně, někdo ho však považuje za peklo a efektivita práce je tím pádem tatam. Vysvobozením a zachráncem pracovní efektivity však může být dynamické sezení.

K dynamickému sezení pomůže v první řadě vhodně uspořádané pracovní prostředí. Jak na to?

Zkontrolujte si, jestli máte stůl správně vysoko a nemusíte se u něj hrbit. Vaše židle by měla být v takové výšce, aby se vaše nohy dotýkaly země a vaše kolena byla o trochu níž než stehna. Předloktí by se měla současně opírat o desku stolu a váš pohled by měl směřovat do horní části monitoru.

K dynamice v sezení patří i pravidelné pauzy. Nikdo si bohužel nedokáže hlídat správný sed dlouho, řešením je proto zařazovat pravidelné přestávky na protažení nebo krátkou procházku. 

Správný sed

Zdravější sezení u počítače vám velmi usnadní vhodný výběr stolu. Než vyrazíte do obchodu, zjistěte, jak vysoký stůl potřebujete. Sedněte si na židli a změřte výšku od země k vašemu ohnutému předloktí.

Můžete na to jít i sofistikovaněji a poohlédnout se po něčem praktičtějším, jako je polohovací stůl.

Polohovatelný stůl má nastavitelnou výšku, a to buď mechanicky, nebo elektricky.  U elektrického stolu se nemusíte vůbec namáhat a během málo sekund můžete pracovat ve stoje. Jednodušeji už zařadit dynamiku do sezení nelze. A pokud se chcete vrátit zpět k práci vsedě, díky použitému paměťovému ovladači si stůl můžete jednoduše vrátit do původní výšky.

Správné nastavení židle

Obvykle je možné nastavit do optimální polohy pouze zdravotní židle (například Therapia, Office Pro, Adaptic), kde lze ovládat nejen výšku, ale také pozici sedáku, opěrky hlavy nebo sklon dopředu (nejen záklon)

Protože u počítače nevydržíte stát celý den a samotné vyladění pracovního prostředí vám efektivitu práce nezaručí, je volba vhodné židle zásadní pro snížení rizika zdravotních problémů spojených s dlouhodobým sezením.