Nerealistické standardy krásy ničí sebedůvěru žen

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

Jak tlak sociálních sítí a AI ovlivňuje české ženy a dívky

Nejnovější průzkum značky Dove odhaluje alarmující realitu současnosti. Téměř dvě třetiny mladých žen
v Česku čelí narůstajícímu tlaku na vzhled, přičemž každá čtvrtá by dokonce obětovala rok života pro dosažení ideálu krásy. Vliv moderních technologií, sociálních sítí a umělé inteligence vytváří nerealistické standardy, které devastují sebedůvěru žen. Očekává se, že od roku 2025 bude 90 % modelů online obsahu vytvořeno umělou inteligencí, což současný stav prohloubí.

Průzkum značky Dove realizovaný na vzorku 525 respondentek odhalil, že české ženy, zejména ty mladší z generace Z, se stále více potýkají s nerealistickými nároky na svůj vzhled. 64 % žen ve věku 18–26 let přiznává, že cítí mnohem větší tlak na fyzickou přitažlivost než generace jejich matek. Tento tlak pochází především ze sociálních sítí, které jsou plné upravených fotografií. Důsledkem je, že se dnes krásné cítí jen 2 % žen – a u žen do 26 let se necítí krásna ani jedna.

Intenzivní tlak na dokonalost a uniformní krásu, kterou vídáme na sociálních sítích, může podkopávat naši sebedůvěru a narušovat celkový wellbeing,“ říká Michaela Šimáčková, psycholožka vzdělávací organizace Onfine, jež se věnuje zdravému vztahu k technologiím. Udržet si v konkurenci upravených fotek a dokonalých avatarů vygenerovaných umělou inteligencí zdravou sebedůvěru je totiž opravdu obtížné. „Ve výzkumech i lektorské praxi přitom vidíme, že se palčivost tohoto tématu spolu s prudkým rozvojem AI znatelně zesiluje,“ dodává Šimáčková.

„Výsledky průzkumu potvrzují, že mladé ženy jsou pod intenzivním tlakem ze všech stran – ze sociálních sítí, rodiny, přátel i reklamy. Až 40 % žen se obává, jak se vliv umělé inteligence na standardy krásy bude dál vyvíjet,“ říká Lenka Jonáková, brand managerka značky Dove. „Proto naše kampaň za skutečnou krásu zdůrazňuje důležitost autentičnosti a individuální krásy, nikoli digitální dokonalosti.“

 

Rok života výměnou za krásu

Nejvíce alarmující je fakt, že každá čtvrtá mladá žena by byla ochotná obětovat rok svého života za dosažení ideálního vzhledu. A co víc, každá čtrnáctá žena by dokonce obětovala čtvrtinu své inteligence pro krásnější vzhled. Tato čísla poukazují na hluboký problém, kterému čelí zejména mladé ženy v České republice. „Ženy jsou bombardované tlakem na dokonalost a tím, že jejich hodnota spočívá v jejich vzhledu. Jedině kolektivní změnou v přístupu k tomu, jak krásu ukazujeme, můžeme ženám pomoci najít sebedůvěru. Naším cílem je ukázat, že krása se neskrývá v dokonalosti, ale v jedinečnosti každého z nás,“ říká Jonáková.

Značka Dove už 20 let podporuje zdravou sebedůvěru, opravdovost a odmítnutí nerealistických standardů. Ve svých reklamách zobrazuje pouze skutečné ženy bez digitálních úprav, nyní k tomu přidává i omezení zásahů umělé inteligence. V rámci Projektu sebedůvěry Dove pořádá společně s psychology a vzdělávací organizací Onfine workshopy na školách, kterými do dnešní dne prošlo přes 250 tisíc mladých lidí.  Cílem Projektu sebedůvěry je budovat zdravé vnímání sebe sama zejména u teenagerů.

„Společně můžeme vytvořit prostředí, kde se každá žena cítí krásná taková, jaká je, bez ohledu na to, jaký je trend. Přidejte se k nám v boji proti nerealistickým standardům krásy a podpořte ženy, aby si vážili své jedinečnosti a budovaly tak sebedůvěru na základě své autenticity,“ dodává Jonáková.

Průzkum byl realizován v srpnu 2024 přes agenturu Ipsos pro značku Dove na vzorku 525 žen 18 – 65 let z celé České republiky.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Když ostatní mrznou, oni kvetou. Tři znamení, pro která je zima požehnáním

Zatímco většina lidí s prvním mrazem teskní po létě, existují tací, kteří právě teď ožívají. Chladné počasí pro ně není trestem, nýbrž palivem pro...

Nepřekonaltený problém? Manželství hvězdného páru ztroskotalo na příliš velkém přirození

Byl to problém, o kterém většina mužů jen sní, pro ni však znamenal konec manželství. Bývalá modelka Haley Kalilová v otevřeném rozhovoru na Twitchi...

Až 250 tisíc od státu. O tuto dotaci na opravu si může říct téměř každý senior

Profukující okna, nebezpečná vana nebo chybějící výtah. To jsou problémy, které trápí mnoho dříve narozených. Náklady na opravy se zdají být nad jejich síly,...

Dárky pod stromeček, které potěší každou ženu

Vánoce se pomalu blíží, ulice se třpytí světýlky, doma to voní po skořici a nás všechny začíná hřát ta známá předvánoční atmosféra. A s...

Zrada v regálech. Jak vás potraviny s nápisem „fitness“ pomalu ničí

Jsou na nich nápisy „fitness“, „bez cukru“ nebo „nízkotučné“, přesto mohou vašemu tělu škodit víc než obyčejný párek v rohlíku. Vědci varují před epidemií...

Zázrak z kuchyně: Jak ocet pomáhá proti skvrnám a zápachu

Obyčejná lahev z kuchyně se mění v malý elixír krásy. Jablečný ocet, známý ze salátů, totiž překvapivě umí zatočit s tmavými skvrnami i nepříjemným...

Půjčka na cokoliv nabízí řešení pro každý den v týdnu

Malý úvěr, který by byl k dispozici ještě dnes? Ovšem, je to snadná záležitost pro všechny, kdo mají na svém kontě základy práce na PC....

Tajemství 10 000 kroků odhaleno. Pro srdce děláte možná málo

Máte na kontě deset tisíc kroků, ale nasbírali jste je jen přecházením mezi kanceláří a kuchyňkou? Nová rozsáhlá studie varuje, že to nestačí. Nezáleží...

Temná, napínavá a svižná

Vražda mladé ženy naznačuje rituální motiv spojený s rodem záhadného aristokrata De Jonga. Roztáčí spirálu podivných událostí, symbolů a tajemství ukrytých na staré tvrzi. Záhadu,...

Xiaomi zahajuje Black Friday se slevami až 8 200 Kč!

Společnost Xiaomi zahajuje slevovou akci Black Friday, která potrvá od 3. do 30. listopadu 2025. Během tohoto období Xiaomi nabídne zákazníkům širokou škálu svých...

Columbia Amaze Puff – dokonalá kolekce bund a kabátů plná peří i stylu

Značka Columbia Sportswear přichází letošní zimu s novinkou - kolekci péřových bund a kabátů Columbia Amaze Puff, které jsou funkční a zároveň dokonale stylové. Trio...

„Jejich objetí je domov.“ 6 důvodů, proč muži zbožňují plné tvary

Krása má stovky podob, ale ta nejpřitažlivější je často ta, která dýchá sebevědomím a opravdovostí. Ženy s plnými tvary totiž často vyzařují něco, čemu...

Ceny potravin vás děsí? Senioři mají nárok na pomoc, o které se moc nemluví

Účty za jídlo vám dělají vrásky na čele? Pro důchodce existuje skvělá cesta, jak získat kvalitní potraviny za zlomek ceny, nebo dokonce úplně zdarma....

Jsem nejnenáviděnější muž v Británii! Carr se brání útoku Palomy Faith

Komik Alan Carr se stal hvězdou show Celebrity Traitors, ale jeho první „vražda“ v pořadu vyvolala poprask. Zabil totiž svou kamarádku Palomu Faith, která...

Klára Jerneková: herečka, kterou si diváci zamilovali. Její odchod provází záhady

Klára Jerneková zůstává v paměti diváků jako obraz něžné a přirozené herečky. Její život ale skončil předčasně a za smutnou tečkou zůstaly otazníky. Byla...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3