Nerealistické standardy krásy ničí sebedůvěru žen

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

Jak tlak sociálních sítí a AI ovlivňuje české ženy a dívky

Nejnovější průzkum značky Dove odhaluje alarmující realitu současnosti. Téměř dvě třetiny mladých žen
v Česku čelí narůstajícímu tlaku na vzhled, přičemž každá čtvrtá by dokonce obětovala rok života pro dosažení ideálu krásy. Vliv moderních technologií, sociálních sítí a umělé inteligence vytváří nerealistické standardy, které devastují sebedůvěru žen. Očekává se, že od roku 2025 bude 90 % modelů online obsahu vytvořeno umělou inteligencí, což současný stav prohloubí.

Průzkum značky Dove realizovaný na vzorku 525 respondentek odhalil, že české ženy, zejména ty mladší z generace Z, se stále více potýkají s nerealistickými nároky na svůj vzhled. 64 % žen ve věku 18–26 let přiznává, že cítí mnohem větší tlak na fyzickou přitažlivost než generace jejich matek. Tento tlak pochází především ze sociálních sítí, které jsou plné upravených fotografií. Důsledkem je, že se dnes krásné cítí jen 2 % žen – a u žen do 26 let se necítí krásna ani jedna.

Intenzivní tlak na dokonalost a uniformní krásu, kterou vídáme na sociálních sítích, může podkopávat naši sebedůvěru a narušovat celkový wellbeing,“ říká Michaela Šimáčková, psycholožka vzdělávací organizace Onfine, jež se věnuje zdravému vztahu k technologiím. Udržet si v konkurenci upravených fotek a dokonalých avatarů vygenerovaných umělou inteligencí zdravou sebedůvěru je totiž opravdu obtížné. „Ve výzkumech i lektorské praxi přitom vidíme, že se palčivost tohoto tématu spolu s prudkým rozvojem AI znatelně zesiluje,“ dodává Šimáčková.

„Výsledky průzkumu potvrzují, že mladé ženy jsou pod intenzivním tlakem ze všech stran – ze sociálních sítí, rodiny, přátel i reklamy. Až 40 % žen se obává, jak se vliv umělé inteligence na standardy krásy bude dál vyvíjet,“ říká Lenka Jonáková, brand managerka značky Dove. „Proto naše kampaň za skutečnou krásu zdůrazňuje důležitost autentičnosti a individuální krásy, nikoli digitální dokonalosti.“

 

Rok života výměnou za krásu

Nejvíce alarmující je fakt, že každá čtvrtá mladá žena by byla ochotná obětovat rok svého života za dosažení ideálního vzhledu. A co víc, každá čtrnáctá žena by dokonce obětovala čtvrtinu své inteligence pro krásnější vzhled. Tato čísla poukazují na hluboký problém, kterému čelí zejména mladé ženy v České republice. „Ženy jsou bombardované tlakem na dokonalost a tím, že jejich hodnota spočívá v jejich vzhledu. Jedině kolektivní změnou v přístupu k tomu, jak krásu ukazujeme, můžeme ženám pomoci najít sebedůvěru. Naším cílem je ukázat, že krása se neskrývá v dokonalosti, ale v jedinečnosti každého z nás,“ říká Jonáková.

Značka Dove už 20 let podporuje zdravou sebedůvěru, opravdovost a odmítnutí nerealistických standardů. Ve svých reklamách zobrazuje pouze skutečné ženy bez digitálních úprav, nyní k tomu přidává i omezení zásahů umělé inteligence. V rámci Projektu sebedůvěry Dove pořádá společně s psychology a vzdělávací organizací Onfine workshopy na školách, kterými do dnešní dne prošlo přes 250 tisíc mladých lidí.  Cílem Projektu sebedůvěry je budovat zdravé vnímání sebe sama zejména u teenagerů.

„Společně můžeme vytvořit prostředí, kde se každá žena cítí krásná taková, jaká je, bez ohledu na to, jaký je trend. Přidejte se k nám v boji proti nerealistickým standardům krásy a podpořte ženy, aby si vážili své jedinečnosti a budovaly tak sebedůvěru na základě své autenticity,“ dodává Jonáková.

Průzkum byl realizován v srpnu 2024 přes agenturu Ipsos pro značku Dove na vzorku 525 žen 18 – 65 let z celé České republiky.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Soutěž o tělovou kosmetiku Onclé, která Vám zpevní postavu

Zapojte se do naší soutěže. Čeká na Vás Dámská řada Onclé obsahující 3 výjimečné tělové produkty pro tvarování postavy a potlačení celulitidy, strií i...

Hubnutí po 35 letech není nemožné, jen vyžaduje jiný přístup

Říká se, že po třicítce je hubnutí těžší než kdy dřív. Vědecké studie ale ukazují, že metabolismus za to nemůže, hlavní roli hraje náš...

Sedm jídel z dětství, která dokazují vynalézavost českých maminek

Vzpomínáte si na tu vůni? Na kuchyni s linoleem, kde maminka z pár surovin dokázala vykouzlit večeři pro celou rodinu. Nebyl to luxus, ale...

Ricotta jako spasitel pro seniory: posílí kosti, chrání před chudokrevností a dodá tělu bílkoviny

Stárnutí s sebou přináší spoustu drobných nepříjemností, jako například bolavé klouby, pomalejší metabolismus nebo zažívání, které si občas dělá, co chce. Naštěstí to ale...

Politické strany chtějí více pracujících důchodců, rozdíly jsou jen v detailech

Motivace k práci v důchodovém věku se stala jedním z hlavních volebních témat. Většina stran plánuje rozšíření podpory pro seniory, kteří se rozhodnou zůstat...

Vůně, která spojuje. Objevte kouzlo poctivých masových pekáčků

Existuje něco víc než jen vůně linoucí se z trouby, kde se maso, zelenina a sýr pomalu spojují v dokonalou harmonii? Pekáček není jen...

Zapomeňte na drahé superpotraviny. Řeřicha setá je malý zázrak přímo z vaší zahrádky

Někdy hledáme zázračné potraviny na opačném konci světa, a přitom máme jednu z těch nejlepších doslova po ruce. Řeřicha setá je na první pohled...

Válka o peněženky seniorů: Predátorské firmy proti zranitelným důchodcům

Slibují úlevu od bolesti a spánek jako v bavlnce, místo toho ale zanechají jen prázdný účet a pocit studu. Podvodníci s takzvanými zázračnými polštáři...

Telecí řízek? Chutnější a zdravější volba než kuřecí nebo krůtí

Řízek patří k nejoblíbenějším jídlům v Česku. Většina lidí volí kuřecí nebo krůtí maso, protože je lehčí než vepřové. Jenže existuje varianta, která je...

Návrat do starých časů. Ceny v Penny připomínají dobu před zdražováním

Nákupní horečka zachvátila Česko. Nový leták obchodního řetězce Penny odstartoval cenovou bitvu, v níž se zákazníci přetahují o zlevněné maso a máslo. Akce platná...

Podzim je nejlepším obdobím pro biohacking pleti

Právě teď začíná jedinečné období, kdy můžete svoji pleť zahrnout péčí. Zklidnit ji a vyživit, nechat ji odpočinou a celkově omladit. V létě si Vaše...

„Co mě nezabije, to mě posílí.“ Čtyři cesty, jak proměnit kritiky ve spojence

Slova mohou zranit, ale i posunout dál. Kritici nám nastavují zrcadlo, ve kterém někdy nechceme vidět svůj odraz. Pokud se naučíme číst mezi řádky,...

Čeští důchodci objevují nečekaný trik. Levnější menu stačí vyjednat úsměvem

V některých restauracích v Česku mohou senioři dostat levnější menu nebo drobný bonus, aniž by o tom visela jediná cedule. Stačí se zeptat a...

Tři recepty z jehněčího masa, které si zamilujete

Jehněčí maso je v mnoha zemích považováno za delikatesu. Je jemné, šťavnaté a má lehce nasládlou chuť, která se krásně doplňuje s bylinkami, česnekem...

Jak se po létě dostat zpět do formy: 10 tipů pro efektivní návrat ke cvičení

Léto plné grilování, zmrzliny a odpočinku je u konce a s ním i pocit, že pravidelný trénink je vzdálenou vzpomínkou. Cítíte se bez energie...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3