Nerealistické standardy krásy ničí sebedůvěru žen

Sdílet článek

Reklama
Reklama

 

Jak tlak sociálních sítí a AI ovlivňuje české ženy a dívky

Nejnovější průzkum značky Dove odhaluje alarmující realitu současnosti. Téměř dvě třetiny mladých žen
v Česku čelí narůstajícímu tlaku na vzhled, přičemž každá čtvrtá by dokonce obětovala rok života pro dosažení ideálu krásy. Vliv moderních technologií, sociálních sítí a umělé inteligence vytváří nerealistické standardy, které devastují sebedůvěru žen. Očekává se, že od roku 2025 bude 90 % modelů online obsahu vytvořeno umělou inteligencí, což současný stav prohloubí.

Průzkum značky Dove realizovaný na vzorku 525 respondentek odhalil, že české ženy, zejména ty mladší z generace Z, se stále více potýkají s nerealistickými nároky na svůj vzhled. 64 % žen ve věku 18–26 let přiznává, že cítí mnohem větší tlak na fyzickou přitažlivost než generace jejich matek. Tento tlak pochází především ze sociálních sítí, které jsou plné upravených fotografií. Důsledkem je, že se dnes krásné cítí jen 2 % žen – a u žen do 26 let se necítí krásna ani jedna.

Intenzivní tlak na dokonalost a uniformní krásu, kterou vídáme na sociálních sítích, může podkopávat naši sebedůvěru a narušovat celkový wellbeing,“ říká Michaela Šimáčková, psycholožka vzdělávací organizace Onfine, jež se věnuje zdravému vztahu k technologiím. Udržet si v konkurenci upravených fotek a dokonalých avatarů vygenerovaných umělou inteligencí zdravou sebedůvěru je totiž opravdu obtížné. „Ve výzkumech i lektorské praxi přitom vidíme, že se palčivost tohoto tématu spolu s prudkým rozvojem AI znatelně zesiluje,“ dodává Šimáčková.

„Výsledky průzkumu potvrzují, že mladé ženy jsou pod intenzivním tlakem ze všech stran – ze sociálních sítí, rodiny, přátel i reklamy. Až 40 % žen se obává, jak se vliv umělé inteligence na standardy krásy bude dál vyvíjet,“ říká Lenka Jonáková, brand managerka značky Dove. „Proto naše kampaň za skutečnou krásu zdůrazňuje důležitost autentičnosti a individuální krásy, nikoli digitální dokonalosti.“

 

Rok života výměnou za krásu

Nejvíce alarmující je fakt, že každá čtvrtá mladá žena by byla ochotná obětovat rok svého života za dosažení ideálního vzhledu. A co víc, každá čtrnáctá žena by dokonce obětovala čtvrtinu své inteligence pro krásnější vzhled. Tato čísla poukazují na hluboký problém, kterému čelí zejména mladé ženy v České republice. „Ženy jsou bombardované tlakem na dokonalost a tím, že jejich hodnota spočívá v jejich vzhledu. Jedině kolektivní změnou v přístupu k tomu, jak krásu ukazujeme, můžeme ženám pomoci najít sebedůvěru. Naším cílem je ukázat, že krása se neskrývá v dokonalosti, ale v jedinečnosti každého z nás,“ říká Jonáková.

Značka Dove už 20 let podporuje zdravou sebedůvěru, opravdovost a odmítnutí nerealistických standardů. Ve svých reklamách zobrazuje pouze skutečné ženy bez digitálních úprav, nyní k tomu přidává i omezení zásahů umělé inteligence. V rámci Projektu sebedůvěry Dove pořádá společně s psychology a vzdělávací organizací Onfine workshopy na školách, kterými do dnešní dne prošlo přes 250 tisíc mladých lidí.  Cílem Projektu sebedůvěry je budovat zdravé vnímání sebe sama zejména u teenagerů.

„Společně můžeme vytvořit prostředí, kde se každá žena cítí krásná taková, jaká je, bez ohledu na to, jaký je trend. Přidejte se k nám v boji proti nerealistickým standardům krásy a podpořte ženy, aby si vážili své jedinečnosti a budovaly tak sebedůvěru na základě své autenticity,“ dodává Jonáková.

Průzkum byl realizován v srpnu 2024 přes agenturu Ipsos pro značku Dove na vzorku 525 žen 18 – 65 let z celé České republiky.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Most: Od uhelné pánve k turistické renesanci

Jméno města Most v severozápadních Čechách je historicky spojeno s bezpočtem mostů a brodů, které bylo nutné překonat přes močály, které se v oblasti...

Nikdy to nepolykejte. Při čištění zubů děláte chybu, která vás stojí zdraví

Zní to až podezřele snadno, avšak výsledky hovoří jasnou řečí. Obyčejná lžíce oleje, kterou najdete v kuchyni, dokáže s vaším chrupem divy, pokud jí...

Jak správně postupovat, pokud najdete své auto poškozené na parkovišti?

V předvánočním shonu často parkoviště u nákupních center praskají ve švech. Není výjimkou, že se po návratu ke svému vozu můžete setkat s odřeninou,...

Z Nymburka do Poděbrad: Zimní procházka podél Labe až k soutoku

Krásný výlet nabízí stezka vedoucí z Nymburka do Poděbrad, případně až na soutok Labe s Vltavou. Cesta vede po příjemné asfaltové stezce, z jedné...

Zapomeňte na drahé svíčky. Tuhle vůni Vánoc si vyrobíte za pár korun

Už vás nebaví věšet na stromeček rok co rok ty samé skleněné koule, které se navíc rády rozbíjejí? Zkuste letos vsadit na přírodu a...

Vyhrajte si svou porci sváteční pohody

Svátky se blíží a s nimi i období dobrého jídla, klidu a drobných radostí, které zpříjemňují zimní dny. Wolt přináší pohodlí, díky kterému máte...

Podzimní kolekce bot Sorel přináší nové horizonty

Legendární původně kanadská značka SOREL čerpá inspiraci ze svých více než šedesátiletých zkušeností s vytvářením univerzální funkční zimní obuvi. Dnes nabízí celoroční řadu obuvi...

Jedna zpráva může zachránit život. Návod, jak přežít samotu o svátcích

Máme to spojené s vůní vanilky a klidem, jenže realita často připomíná spíš závod o to, kdo se dřív zhroutí. Vánoce fungují jako nemilosrdné...

Skříň přiražená ke zdi je past. Proč nábytek nesmí bránit vzduchu?

Možná si myslíš, že ten tmavý stín v rohu pokoje je jen kosmetická vada, kterou stačí přetřít barvou, ale opak je pravdou. Plíseň v...

Tipy, jak na letošní Vánoce lehce a zdravě

Užijte si letos Vánoce naplno a zdravě. Svátky nemusí být spojeny s nadměrnou konzumací cukru a těžkých jídel. Chutně, lehce a funkčně můžete letos...

Čtyři šálky denně jsou v normě. Češi se limitu ani nepřibližují

Dlouhé roky nás strašili, že káva je dálnicí k infarktu a dehydrataci, jenže nejnovější data otáčejí kormidlo o sto osmdesát stupňů. Ukazuje se, že...

Dámské zimní boty – může jeden model ladit s elegantním kabátem i s ležérní bundou?

Zima přináší nejen zasněženou krajinu a sváteční atmosféru, ale často také náročné podmínky, které prověřují kvalitu naší obuvi. Mokré chodníky, rozbředlý sníh, mráz i...

Zapomeňte na Alpy. Světové hlavní město mléka leží v prachu a horku

Zelené pastviny a cinkání zvonů ve Švýcarsku jsou sice romantickou představou, avšak realita globálního mléčného byznysu vypadá diametrálně odlišně. Skutečný vládce trhu se ukrývá...

Přírodní péče k Vánocům? Ano, darujte kosmetiku plnou kozího mléka

Také přemýšlíte, jak udělat radost svým blízkým  dárkem, který má opravdový smysl? Přírodní kosmetika plná kozího mléka v sobě spojuje mnohé. Kozí mléko bylo...

Banánová slupka a čaj. Trik za pár korun, který rozsvítí Vánoce

Máte doma zelený keřík, který zarputile odmítá vykvést, zatímco v obchodech vidíte rostliny obalené poupaty? Čas se krátí, ale ještě není vše ztraceno, neboť...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3