Krátké filmy na motivy studentů odhalují budoucnost jídla

Sdílet článek

Reklama
Reklama

Mycophyta a Parametric, to jsou názvy krátkých filmů, které vznikly na motivy dnes už absolventů pražské UMPRUM a které bude nyní moci shlédnout široká veřejnost. Zadáním pro kreativní tvorbu bylo téma budoucnost jídla a filmy tak zobrazují futuristické vize budoucnosti Terezie Lexové a Tomáše Rachunka. Iniciátorem spolupráce je společnost McDonald’s, která chce jejich prostřednictvím upozornit na důležitost udržitelného přístupu k životnímu prostředí, a to s ohledem na budoucnost naši i planety Země.

Dva krátké vizionářské filmy vznikly již v roce 2018, kdy na UMPRUM přišla s kreativním zadáním na workshop pro studenty společnost McDonald’s. „Spolupracím s komerčními subjekty se naše škola nebrání, právě naopak. Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým tvůrčím procesem, který může našim studentům hodně dát,“ říká Michal Froněk, vedoucí Ateliéru produktového designu na UMPRUM, a dodává „Je skvělé, když vidíte, jak akademická sféra může ovlivnit tu komerční a korporátní. V případě této spolupráce se navíc jednalo o zajímavý tvůrčí proces, protože zadání bylo možné různě ohýbat a přizpůsobovat a každý student jej tak mohl zpracovat po vlastní ose.“ Spolupráci cení i Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK, která říká „Ze spolupráce se studenty UMPRUM jsme nadšení, stejně jako z jejich motivů a filmů jako takových. Díky zapojení nadaných nadšených mladých lidí vznikly nádherné, a především vysoce kreativní
a kvalitně zpracované futuristické filmy a my jsme moc rádi, že je konečně můžeme představit široké veřejnosti.“

Několik námětů, dva filmy

Do workshopu na téma budoucnost jídla bylo zapojeno více studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové
v Praze, ke zfilmování byly vybrány dvě jejich ideje. Ta Terezie Lexové se zaměřila na podobu chuti. Ve svém tvůrčí procesu se nechala inspirovat nápojovými a jídelními automaty, které budou, dle její vize, v budoucnu schopné připravovat jídlo přesně na míru co se poměru chuti, tvaru, barvy a konzistence týče. Má idea rychlého jídla budoucnosti, které je vyrobeno stroji, je založená na automatickém generování jeho finálního tvaru. Jídlo na základě vámi požadovaných chutí bude vždy vypadat tak, jak opravdu chutná, a to pomocí matematiky
a parametrických rovnic. V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou
,“ vysvětluje Terezie Lexová. Druhá vybraná vize je Tomáše Rachunka, k níž se nechal inspirovat hlenkami, jednobuněčným eukaryotickým organismem, který žije na pomezí hub a protistů. Už tehdy jej fascinovalo, že je možné využívat je pro plánování dopravy, jak se tomu stalo například v Japonsku. Tento organismus tedy vsadil do svého příběhu popisujícího apokalyptickou budoucnost, kde jediným řešením pro přežití lidské rasy je právě mutualistická symbióza hub a člověka. Podobnou symbiózu v přírodě ostatně můžeme nalézt už nyní, a to mezi rostlinami a mykorhizními houbami, které prorůstají kořeny rostlin a pomáhají jim s příjmem nedostupných živin a vody, chrání je před patogeny a vytváří obrovské propojené sítě.
„V současnosti inspirují houbová mycelia a plodnice designéry po celém světě. Ti implementují jejich vlastnosti například do architektury nebo produktového a oděvního designu. Třeba tak Češi, jako jedni z největších sběratelů a konzumentů hub, stanou na prahu nového objevu inspirovaného právě tímto dokumentem,“ říká Tomáš Rachunek.

 

 

Naši budoucnost tvoříme již dnes

Práci studentů zaštítila nejenom Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ale i zmíněný designér Michal Froněk, který byl studentům, coby vedoucí Ateliéru, rádcem a dohlížel na tvůrčí procesy. Futuristické vize studentů byly natolik zajímavé, že se do projektu zapojila společnost Amazing Company, která pod kreativním vedením Ondřeje Šorma, producentky Petry Ondřejkové a ve spolupráci s Jakubem Jiráskem, vytvořila konkrétní náměty filmového zpracování a scénáře obou krátkých filmů. Právě Jakub Jirásek, absolvent FAMU, se postaral o režii. Ten o projektu zpětně říká „Bavilo mě se do detailu zamýšlet nad podobou budoucnosti a zároveň reflektovat hrozby současnosti s určitým ironickým odstupem, který žánr těchto krátkých dokumentů nabízí.“ Návrhy kostýmů pro oba filmy pochází z dílny Jakuba Polanky, jednoho z nejznámějších českých módních návrhářů. Jak už bylo řečeno, podnět pro vznik krátkých filmů Mycophyta a Parametric dala společnost McDonald’s, která jejich vznik financovala. Ačkoliv původně měly filmy světlo světa spatřit již dříve, až nyní v létě je může veřejnost shlédnout. Filmy jsou napojeny na kampaň Naše protože, která nabádá k šetrnému přístupu k přírodě a planetě Zemi, protože budoucnost tvoříme již dnes. Společnost prosazuje udržitelnost desítky let, právě proto servíruje své jídlo v obalech z recyklovaného a certifikovaného papíru, za své zákazníky
i dodavatele třídí veškerý odpad či jej poskytuje k dalšímu zpracování, plastové nádobí jako kelímky, brčka a příbory nahradila papírovými a dřevěnými.  

 

 

O společnosti McDonald’s:

McDonald’s aktuálně provozuje již 105 restaurací na českém trhu, kde působí již více než 25 let. První restaurace byla otevřena 20. března 1992 v pražské Vodičkově ulici. McDonald’s dlouhodobě usiluje o snížení dopadů provozu restaurací i aktivit svých dodavatelů na životní prostředí a podniká kroky, kterými se snaží na důležitost těchto otázek upozornit. Od roku 2000 společnost v České republice třídí veškeré obaly od zákazníků
v restauracích. Obaly od dodavatelů či použitý olej z fritéz třídí již od roku 1992. Aktuálními změnami na cestě k šetrnějšímu provozování restaurací je v McDonald’s odstranění plastových kelímků, přechod z plastových na papírová brčka a také nahrazení plastových příborů těmi dřevěnými. Ročně tím McDonald’s předejde výrobě desítek tun plastu.

 

Reklama

Doporučujeme

Proč je vejce superpotravinou: Vědci vyvrací mýty a šéfkuchaři odhalují triky

V nenápadné skořápce se skrývá dokonalý nutriční koktejl i nekonečný kulinářský potenciál. Obyčejné vejce je vправdě malým géniem, jehož hodnotu potvrzuje moderní věda a...

Průvodce pro seniory: Kde najít levnou nebo bezplatnou pomoc v domácnosti

Pomoc s úklidem, nákupem či osobní asistencí nemusí být pro seniory nedostupným luxusem. V České republice existuje celá síť organizací, které nabízejí podporu za...

Patříte k milovníkům nutelly? Zkuste si ji udělat doma

Nutella – legenda snídaňových stolů, dětských svačin i dospěláckých výpadů tzv. „tajně na lžičku, když se nikdo nedívá“. Ale co když vám řeknu, že...

Žhavá novinka sezóny – parfémy The Mania od Osmanyho Laffity

Víte, bez čeho se tento podzim 100% neobejdete? Bez nejnovějších parfémů The Mania od Asombroso, značky známého módního návrháře Osmanyho Laffity. The Mania je v...

Teplo domova nemusí být luxus. Drobné návyky, které vám ušetří tisíce

Topení patří k největším položkám v rodinném rozpočtu, přesto jím velká část českých domácností nevědomky plýtvá. Nejde přitom o technické poruchy, nýbrž o drobné...

Návrat ke kořenům. Objevte zapomenutou moudrost pro zdraví v chladných dnech

S příchodem chladných dnů saháme po drahých doplňcích stravy, avšak skutečný klíč k pevnému zdraví máme často na dosah a zdarma. Podzim je ideální...

Pavel Nový: Charismatický před kamerou, nekompromisní, když jde o soukromí

Některé dvojice o sobě dávají vědět na každém kroku, jiné si své štěstí schovávají za zavřené dveře. Herec Pavel Nový patří rozhodně do té...

Poklad letošního podzimu: křehký švestkový koláč

Sychravé dny doprovázené chladným počasím? To by jeden nejraději zůstal doma, zachumlaný v peřinách. Proč si ale toto období trochu nezpříjemnit? Listí hraje všemi odstíny...

Policie varuje před podvodnými SMS zprávami jménem České pošty, cílí hlavně na seniory

Vypadá jako oficiální zpráva od České pošty a hrozí, že váš balíček nebude doručen. Ve skutečnosti se však jedná o zákeřný podvod, jehož cílem...

Generace, jež šetří na chlebu, ale kupuje kabelky za tisíce… Co pohání posedlost luxusem?

Na účtu sotva zbývá na nájem, přesto na rameni visí ikonická kabelka za desítky tisíc. Fenomén mladých generací, jež utrácejí za luxus, který si...

Přestaňte se na sebe pořád zlobit. Laskavost k sobě je víc než disciplína

Určitě to znáte. Stačí drobná chyba, zapomenutý e-mail, rozbitý talíř nebo nedokončený úkol – a už se v hlavě spouští ten známý hlas: „No...

Voňavé objetí podzimu: Limitovaná edice DÝNĚ od Manufaktury

Sezóna spadaného listí, ranních mlh a teplého šálku dýňového latté přináší kromě nostalgie a klidu i voňavé rituály péče o tělo a duši. Podzimní...

Privátní vířivka s výhledem na Hrad a kosmetika Codage Paris: M Spa překoná vaše očekávání

Hotel Emblem, nacházející se jen pár kroků od Staroměstského náměstí, otevírá dveře všem milovníkům odpočinku a špičkové péče. Jeho lázeňské centrum M Spa není...

Více než čtvrt milionu řidičských průkazů letos končí, nejvíce se to týká Středočechů a seniorů

Více než čtvrt milionu Čechů letos čeká povinná výměna řidičského průkazu. Největší vlna se týká seniorů a řidičů ve Středočeském kraji. Zjistěte, jak si...

Tron: Ares otevírá novou dimenzi digitálního světa

Večer premiéry filmu Tron: Ares rozsvítil pražské kino IMAX futuristickým pulzem digitálního vesmíru. Premiéra nového sci-fi snímku Tron: Ares nabídla divákům podívanou, která posouvá...
Reklama
Reklama
300 x 600 desktop – reklama 3