Mezi největší lákadla online podnikání patří samostatnost. Budete sama sobě šéfkou, co má vše pevně
ve svých rukou. Jako podnikatelka nebo odbornice na volné noze řídíte svůj čas a stoprocentně rozhodujete
o tom, kdy budete pracovat a kdy odpočívat.
A vůbec nezáleží na tom, jestli jste čerstvě po mateřské nebo před důchodem. Pokud máte dobrý nápad, máte napůl vyhráno a vše půjde při odpovídající snaze jako „po másle“. Nad čím byste se tedy měla zamyslet, abyste hned na startu zbytečně neklopýtla?
1. Věnujte se oboru, co vás baví a zajímá
Nezabývejte se něčím „na sílu“. Ano, možná jsou aktuálně populární oblasti, co se točí kolem zdravého životního stylu, ale jestli k této tematice nemáte vztah, nepouštějte se do ní. Volte obor, se kterým vás něco spojuje. Který pro vás něco znamená, jste v něm dobří a naplňuje vás.
Pak vás to bude bavit, což se pozitivně promítne i do vašich výsledků. Zákazníci uvidí, že jste „srdcařka“
a člověk na pravém místě, a o to více vám budou důvěřovat. A také vás doporučovat dál. Tržby porostou
a s nimi i vaše podnikatelské sebevědomí a chuť dál se rozvíjet.
2. E-shop, blog, kurzy a další možnosti
Jakmile budete mít jasno o zaměření podnikání, vyřešte formu. Nabízí se řada variant. Pro inspiraci uvádíme výčet těch nejoblíbenějších:
- Založte e-shop s vytipovaným sortimentem, ve kterém se vyznáte, případně věcmi, co sami vyrábíte
- Pište zajímavý blog a monetizujte ho prodejem reklamního prostoru v článcích/na stránkách
- Vzdělávejte prostřednictvím placených online kurzů, videí, e-booků a podcastů
- Poskytujte poradenství a konzultace
- Nabízejte služby, na které se specializujete – typicky marketing, copywriting, korektury, zakázkové focení či natáčení videí, tvorba grafiky, překladatelská činnost apod
- Staňte se virtuální asistentkou
3. Základ = moderní web
A přesouváme se k „techničtější“ záležitosti. Ke své internetové byznys kariéře v dnešní době bezpodmínečně potřebujete webové stránky. U některých forem podnikání to bez nich ani nedává smysl. Kde a jak vlastní webovky obstarat? Rovnou zapomeňte na řešení zdarma. Takto vybudovaná prezentace působí amatérským dojmem a byla by spíše ke škodě než užitku. Takže zbývají tři způsoby:
- Pořídíte si doménu a webhosting, nainstalujete redakční systém a šablonu a vytvořením webu se „prokoušete“ sama podle dostupných návodů. Výhodou je nízká cena, nevýhodou náročnost. Bez alespoň základního povědomí o budování a správě stránek to půjde ztěžka
- Nebo zvolíte nejsnadnější cestu a využijete některý moderní nástroj na tvorbu webu svépomocí. Dokonce už i v Česku vzniklo několik aplikací, ve kterých si web doslova „naklikáte“. Výhodou je vizuálně i funkčně atraktivní výsledek s podporou, nevýhodou vyšší investice než u předchozího postupu
- Nakonec uvádíme web na míru, který si objednáte u specializované agentury či jednotlivých expertů (kodér a grafik). Výhodou je většinou kvalitní výsledek, nevýhodou náklady – počítejte s desítkami tisíc korun.
A na závěr ještě bonusová rada: nezapomeňte na propagaci. Jděte potenciálním klientům/publiku naproti, buďte vidět. Založte si profil na sociálních sítích, přispívejte do oborových diskuzí, sdílejte web mezi přáteli
a známými. Vyhraďte si rozpočet i na reklamu (PPC či Facebook). Buďte zkrátka aktivní a dejte o sobě vědět, protože v online prostředí panuje velká konkurence, přes kterou by se k vám minimálně v začátku vaše cílová skupina jen tak nedostala.