S makléřem nebo bez?

S makléřem nebo bez?

Z nedávného průzkumu agentury STEM/MARK vyplývá, jaké přednosti a nevýhody vidí lidé ve spolupráci s realitní kanceláří. Jako hlavní přednost spolupráce je vnímán především kompletní servis, pocit bezstarostnosti a právní podpora. Naopak největším nedostatkem je pocit vysoké provize, částečně nedůvěra v kvalitu poskytovaného servisu, nebo dokonce obavy z podvodu či úmyslně nevýhodných smluv při honbě za ziskem. 


Současný trh, kdy je více nabídek než poptávky, ke spolupráci s realitní kanceláří přímo vybízí. Jen odborník je totiž schopen vše zvládnout tak, aby co nejlépe dosáhl konkrétního cíle, kterým je prodej či nákup. Prodej nemovitosti svépomocí oproti tomu ztěžují především dva faktory: dodatečné náklady a stanovení prodejní ceny.

Provize vs. dodatečné náklady Lidé, kteří se obávají služeb makléře, nejčastěji argumentují tím, že nebudou platit provizi a ušetří. Tato představa je mylná. V případě prodeje nemovitosti je zapotřebí stejně vynaložit dodatečné náklady, které se musí ve výsledku od prodejní ceny odečíst.

Stanovení ceny Čísla hovoří jasně. Podle studie společnosti MindBridge z roku 2013 byla průměrná cena stejné nemovitosti prodávané svépomocí nižší o 24 % než v případě, že stejnou nemovitost prodával realitní makléř. Důvodem je to, že majitel nemovitosti nedokáže reálně nastavit cenu. Vychází buď z budoucích finančních potřeb, nebo z nákladů v minulosti. Výsledkem je to, že je nemovitost dlouho neprodejná, dochází k postupnému snižování ceny a k prodeji často dojde až výrazně pod cenou za částku, která vůbec neodpovídá původním majitelovým představám.

Výběr makléře Kvalitní makléři jsou na trhu s nemovitostmi jako doma, jsou to odborníci na danou problematiku, a proto se vyplatí svěřit prodej či koupi nemovitosti jim. Pokud se rozhodnete koupit nemovitost, pravděpodobně již budete jednat s konkrétním makléřem, kterého zvolil prodávající. Jestliže jste prodávajícím vy, je volba realitní kanceláře a makléře na vás. Jak tedy vybrat ty správné?

Vetší kancelář s tradicí Pokud hledáte realitní kancelář, se kterou chcete navázat spolupráci, raději zvolte větší a zavedenější, jejíž jméno je vám alespoň trochu známé. Důvody jsou především dva: máte vetší jistotu, že makléři budou školení profesionálové, protože si jejich kancelář nechce kazit dobrou pověst. Druhým důvodem je fakt, že vetší realitní síť většinou znamená pobočky po celé republice. Díky tomu máte jistotu, že její makléři budou vzájemně spolupracovat a dokáží nabídnout vaši nemovitost v rámci celého trhu. Zvyšují tím rychlost prodeje nemovitosti a vy se nemusíte o nic starat.

Certifikovaný makléř s hodnocením Opravdu velké realitní sítě, jako například RE/MAX, mají vybudovaný důkladný systém vzdělávání. Při hledání makléře se proto poohlížejte po takových, kteří se mohou pochlubit certifikací. Dalším důležitým vodítkem je i hodnocení ostatních klientů.

Reklamační řád Přesto se může stát, že se svým makléřem nebudete spokojeni. Proto je dobré vědět, jak v takovém případě postupovat. Zavedená realitní kancelář by měla mít nejen důkladný reklamační řád s možností prošetření případu, ale nejlépe vlastního ombudsmana, který vás jako klienta bude zastupovat a hájit.

Buďte obezřetní

  • Při výběru realitní kanceláře či makléře buďte opatrní. Jak poznat, že jste narazili na neprofesionálního makléře?
  • Pokud se setkáte s tím, že vám makléř slibuje, že nemovitost prodá do měsíce, protože má profesionální tým, velké zkušenosti a spoustu kontaktů, je to spíše důvod k okamžitému odchodu od jednání, za kterým se většinou skrývá jen pokus o podstrčení nevýhodné smlouvy.
  • Podle statistik je průměrná doba bytu v rezervaci tři měsíce, rodinné domy jsou průměrně v rezervaci měsíců šest. Smlouvy se tedy uzavírají v prvním případě maximálně na pět měsíců, v druhém případě maximálně na jeden rok.
  • Nezapomínejte však, že realitní trh se liší dle regionů a uvedené hodnoty vyjadřují průměr. Rychlost prodeje bytu v Brně bude odlišná od prodeje bytu v Chomutově.
  • Dobrý makléř by vám měl pravidelně podávat zprávu
o stavu prodeje. Pokud jste o svém makléři již 14 dní nic neslyšeli, něco je špatně.
  • Prodej nemovitosti je zcela transparentní a makléř musí být naprosto otevřený jak k prodávajícím, tak vůči kupujícím.
  • Stalo se vám, že jste na realitním serveru narazili na nemovitost, která vás zaujala, a pak na stejném serveru byla stejná nemovitost nabízena za úplně jinou cenu? Jak je to možné? Většinou k tomu dochází v případě, kdy se stejnou nemovitost snaží prodat více realitních kanceláří. Pokud jediný zájemce uvidí inzerát na více místech a pokaždé s jinou nabídkovou cenou, vyhodnotí nabídku jako podvodnou a o nemovitost okamžitě ztratí zájem. Ta se tak v nabídkách objevuje řadu měsíců, a šance na prodej za tržní cenu se tak snižuje.