Na zdraví! Připijte si s Espresso Martini na Světový den koktejlů!

Na zdraví! Připijte si s Espresso Martini na Světový den koktejlů!


Ideální volbou pro nadcházející teplé dny je vychlazený drink. A kdy jindy si jej dopřát než 13. května, na Světový den koktejlů! Že jste o tomto svátku nikdy neslyšeli? A přitom jeho tradice vznikla právě u nás – v Čechách. Ať už tedy tento den sáhnete po ikonické klasice – Cosmopolitanu, zvolíte osvěžující Mojito nebo oblíbený Gin & Tonic nezapomeňte, že míchané nápoje jsou staré jako lidstvo samo – jejich kořeny sahají až do starověku.

Kladný vztah Čechů k alkoholu, míchané drinky nevyjímaje, není žádným tajemstvím. Proto by nás ani nemělo překvapit, že o vznik Světového dne koktejlů se poprvé v roce 1999 zasloužil český barman a významný publicista Alexander Mikšovic. Datum 13. května bylo zvoleno záměrně – právě v tento den v roce 1806 totiž novinář Harry Croswell poprvé stanovil v časopise „The Balance and Columbian Repository“ přesnou definici pro pojem „koktejl“.[1]

Prvenství drží grog

Suroviny jsou nejdůležitější podstatou vynikajících drinků. To věděli už naši předkové, kteří ve starověku začali připravovat lahodné nápoje mísením vína s různými přísadami, nebo používali šťávy z plodů, do kterých přidávali koření. Úplně první písemně doložený míchaný nápoj vznikl v srpnu 1740.  V tento den totiž vešla v platnost nařízení britského admirála Vernona, přezdívaného Vernon Old Grog, protože rád nosíval oblečení z hedvábné tkaniny zvané grogén. Ten rozhodl, že na lodích jeho veličenstva se bude příděl rumu námořníkům ředit vodou jedna ku dvěma. Aby jim nápoj více chutnal, nechal do něj admirál přidávat třtinový cukr
a citronovou šťávu. Tak vznikl míchaný zázrak, který dnes známe pod názvem grog. Zatímco u nás se podává teplý, námořníkům byl servírován vychlazený s kostkami ledu.

Grog je důkazem, že na výrobu lahodných nápojů není potřeba velké množství alkoholu a surovin.  Častokrát jsou ty nejlahodnější drinky právě ty nejjednodušší.

Legendy ve sklenici – Mojito, Cosmopolitan i český Beton

Každý koktejl má svou jedinečnou historii a výjimkou není ani jeden z nejpopulárnějších plážových drinků – Mojito. Původ tohoto míchaného nápoje najdeme už v 16. století, kdy ho podle legendy poprvé na Kubě namíchal anglický korzár Richard Drake. Ten spojil dohromady aguardiente, což byl nefiltrovaný předchůdce rumu, s cukrem, limetkou a mátou. Výsledný drink pojmenoval „El Draque“ čili Drak. Recept se pak rozšířil do dalších latinskoamerických zemí. Počátkem 20. století se receptura upravila a výměnou aguardiente za klasický tmavý rum vzniklo proslulé Mojito. Dnes jde o jeden z nejpopulárnějších drinků na světě, který najdete v každém baru. Mojito ale nemusí být připravováno vždy s alkoholem, existují i stejně chutné „virgin“ verze tohoto koktejlu.

O pár století později byla v Americe namíchána první verze ikonického Cosmopolitanu. Tehdy se do něj ale místo vodky dával gin. Finální verzi Cosmopolitanu, jak ji známe dnes, uvedl na trh Dalle Degroff v roce 1996 v baru Manhattan´s Rainbow Room. Podnik prý tehdy navštívila zpěvačka Madonna, která recepturu ozvláštnila o flambovanou pomerančovou kůru. Od té doby se stal drink hitem. K jeho popularitě také přispěl slavný seriál Sex ve městě, ve kterém hlavní hrdinky tento svěží drink s oblibou popíjejí.

Na světové nápojové lístky se dokonce v roce 2017 dostal i český drink zvaný Beton. Míchaný nápoj složený z bylinného likéru Becherovky, citronové šťávy a toniku byl prvně namíchán na světové výstavě Expo 1967 v kanadském Montrealu, jako symbol česko-kanadského přátelství.

Kultovní drinky v nealko provedení

Od mocktailů až po prémiové virgin koktejly – míchané drinky bez alkoholu vypadají stejně dobře a mnohdy chutnají ještě lépe než ty alkoholické. Nízký nebo žádný obsah alkoholu u nich často vynahradí kreativita, originální chutě a důraz na užití kvalitních alternativ alkoholických destilátů.

V mnoha zemích po celém světě se začínají objevovat „zero“ verze alkoholických nápojů. Jedním příkladem za všechny je nealkoholický gin, o který je poslední dobu velký zájem. Vyrábí se metodou destilace aromatických látek z bylin a koření, a chuťově se velmi podobá klasickému ginu. Tímto způsobem se v poslední době začínají vyrábět i další alternativy, jako třeba zero whisky či zero rum. Perfektně se hodí do koktejlů, které si zákazníci mohou dopřát a bez výčitek pak sednout za volant. Navíc se druhý den probudíte bez kocoviny. Nealkoholické koktejly jsou oblíbené i u těhotných nebo kojících žen, dětí nebo těch, kteří si nemohou dopřát alkohol například ze zdravotních důvodů. 

Drinky jako od barmana

Za lahodnými koktejly nemusíte vždy do restaurace či baru, kde vám jej namíchá profesionál. Připravit skvělý míchaný drink si můžete i sami doma. 

Ideální variantou na páteční večer je třeba Espresso Martini, které je nejen vynikající, ale i velmi jednoduché na přípravu. Skládá se z vodky, kávového likéru, cukrového sirupu a silného espressa. Poslední dvě ingredience lze jednoduše zaměnit za ostřejší, jemně slazenou ledovou kávu jako je HELL Ice Coffee Double Espresso. Zajímavá je také nealkoholická verze s nealko destilátem místo vodky. Podává se ve skleničce na martini, nahoře je hotový koktejl ozdoben pár zrnky kávy.

Sladkou tečkou pohodového dne bude koktejl Sparrow’s favourite, který se skládá z ledové kávy HELL Ice Coffee Rum Walnut, kořeněného rumu, jednoho kopečku vanilkové zmrzliny a kapky javorového sirupu. Všechny ingredience se vloží do mixéru a vyšlehají do hladka. Chuť tak díky smetanové zmrzlině zůstane jemná, ale zároveň dokonale nahořklá díky kávě a rumu.

Nealkoholickou verzí na klidný večer s přáteli může být drink Purple Rain. Skládá se z nealkoholického prosecca, energetického drinku HELL ENERGY Classic a sirupu z lesních plodů, díky kterému vytvoříte ve sklenici hotové umělecké dílo. Svým vzhledem totiž opravdu připomíná fialový déšť.

 


 

O společnosti HELL ENERGY
Společnost HELL ENERGY založená v Maďarsku v roce 2006 je v současné době jednou z nejrychleji se rozvíjejících FMCG značek. Během pouhých čtyř let se stala lídrem na maďarském trhu a expandovala do dalších zemí světa, zejména v Evropě a Asii. Momentálně je dostupná na více než 50 trzích, v několika z nich je uznaným lídrem ve svém segmentu. Za úspěchem HELL ENERGY stojí vynikající kvalita, příznivá cena, široká dostupnost a prvotřídní marketingové aktivity. Společnost je jedinečným hráčem na poli výroby energetických nápojů a jako jediná na světě může říct, že je lídrem tohoto odvětví hned v několika zemích. Je rovněž vlastníkem ultramoderní plnírny a továrny na hliníkové nápojové plechovky, což jí dává bezkonkurenční celosvětovou strategickou pozici.

 

 

 

[1] https://lynge.com/en/social-sciences/59940-entire-may-13-1806-issue-of-the-balance-and-columbian-repository-no-19-vol-v/