Stereotypy o majitelích koček už dávno neplatí. Víte, jací jsou doopravdy?

Stereotypy o majitelích koček už dávno neplatí. Víte, jací jsou doopravdy?


Bez přátel, společenského života, v pokročilém věku a většinou žena. Takové jsou nejčastější předsudky
o majitelích koček. Nejnovější průzkum, který vznikl pro značku Whiskas, ukázal, že tomu tak ve skutečnosti vůbec není a běžný kočičí páníček či panička vypadá úplně jinak. Většina z nich navíc uvádí, že se jim po pořízení chlupatého společníka zlepšila celková životní spokojenost a neumí si bez kočky již život představit.

Kočka byla pro lidi v minulosti něčím posvátným, krásným, magickým a uctívaným. Nejsilnější vlastnost koček, pro kterou ji lidé napříč staletími vyhledávají, je lov drobných hlodavců. To kočka zvládá bravurně, a tak není divu, že chránila staré egyptské sýpky, plavila se s námořníky po světě a ochraňovala úrodu zemědělcům ve stodole.

Lepší život s kočkou

I přes její důležitou roli v mnoha kulturách se dnes často setkáváme s názorem, že chovatelé koček jsou podivíni nebo samotáři, nebo že si je pořizují pouze osamělé postarší ženy. Pokud si kočičí krásku pořídí muž, může se setkat s názorem, že je zženštilý. „Tyto stereotypy jsou ve společnosti dlouho zakořeněné, proto jsme se v průzkumu zaměřili právě na vnímání majitelů koček společností a srovnali ho s tím, jací chovatelé koček ve skutečnosti jsou,“ vysvětluje Kamil Kunc z agentury NMS Market Research, která průzkum vytvořila pro značkou kočičího krmiva Whiskas. Průzkum dokazuje, že kočky nejsou jen rukojmím osamělých babiček nebo podivných osob, ale jsou to oblíbená a vyhledávaná domácí zvířátka.

Dle výsledků je představa o typickém chovateli koček jasná: v 72 % si respondenti myslí, že je to žena a 51 %
z nich si myslí, že jde o nezadaného člověka. Zajímavé je, že u mužů se vlastnictví kočky skoro nepředpokládá. To, že kočku vlastní muž, si myslí pouze 5 % dotázaných.

Výchova je základ

A teď, abychom to uvedli na pravou míru. Podle výsledků průzkumu se věci mají úplně jinak. Většina majitelů koček žije v páru a kočka pro ně tedy není primárně lék na samotu. Naopak jim přináší úlevu od stresu a uklidňuje je. Je pravdou, že většina kočičích majitelů jsou ženy, je to ale pouze 58 %. To znamená, že poměr ženských a mužských majitelů je skoro půl na půl.

Bez ohledu na pohlaví existují určitá pravidla, kterých bychom se měli v přístupu ke kočkám držet. Není pravda, že kočku nelze vychovat. Naopak je důležité začít s výchovou již od útlého věku. „Důležité je jasně nastavit pravidla, a to ideálně už od koťátka. Například pokud nechceme, aby nám kočka v budoucnu chodila na stůl, tak jí v tom nesmíme podporovat třeba tím, že si kotě na stůl dáme a budeme si tam s ním hrát.  V momentě, kdy kočka na stůl vyskočí, tak je vždy zapotřebí být důsledný, vzít ji a říct třeba: ne nesmíš a položit ji na zem. Chvilku trvá, než to kočka pochopí, ale pak to často respektuje,“ vysvětluje kočičí psycholožka Klára Nevečeřalová.



Každý třetí Čech má doma kočku a považuje ji za člena rodiny

Oblíbenost tohoto čtyřnohého mazlíčka dokládá i fakt, že alespoň jednu kočku v domácnosti má téměř třetina obyvatel. A každý třetí majitel, pak bere svou kočičku jako právoplatného člena rodiny. S tím jde ruku v ruce, že si kočky ustavují jisté rituály a návyky v rámci společného soužití.

Kočky milují rutinu a ritualizace. Není to ale pro ně v pořádku, protože v momentě, kdy kočka zapadne do moc velkého stereotypu a vy ten stereotyp narušíte, tak to může kočku velmi rozhodit a vystresovat. Může to být klidně taková banalita, jako že denně chodíte z práce v pět hodin, vaše kočka je na to zvyklá, ale jednoho dne si po práci zajdete s kolegyní na skleničku vína nebo kávu, přijdete o pár hodin později a může se stát, že budete mít počůranou postel nebo gauč. A to jen protože vaše kočka byla vyděšená ze změny rutiny. Je dobré kočky trénovat na to, že každý den je jiný. V budoucnu jim to pomůže se vyrovnat se složitými situacemi jako například, že chcete jet na dovolenou,“ vysvětluje Klára Nevečeřalová.

Život s kočkou má víc benefitů, než tušíte

Většina majitelů koček (64 %) uvedla, že se jim po pořízení kočky zlepšila spokojenost se životem. „Kočka je zvíře, které přilne k srdci snad každému chovateli. Mít ji a starat se o ni je závazek na 15–20 let života, a to už není málo na společné zážitky. Kočičky si navíc dělají velmi silné citové vazby k různým členům domácnosti, a to
i k dětem. Rádi s nimi dovádí, protože to jsou také mláďata a je s nimi legrace
,“ vysvětluje Klára Nevečeřalová. Proto také vznikla iniciativa značky Whiskas s názvem #Iamacatperson, jejímž cílem je ukázat veřejnosti, že vlastnit kočku má mnoho benefitů, a to nejen nepřítomnost hlodavců v domě. „Kontakt s kočkou, tedy její hlazení a mazlení se s ní, snižuje v lidském těle hladinu stresového hormonu kortizolu. V dnešním uspěchaném a stresem nabitém světě, pak večerní pomazlení s kočičkou může působit jako balzám na duši. Iniciativa #Iamacatperson inspiruje k tomu, abychom se hrdě hlásili k tomu, že kočku máme a čím vším náš život obohacuje,“ říká Klára Nevečeřalová, která se s iniciativou spojila. 

Pozor na stres

Stejně jako u jiných domácích mazlíčků, i u koček je potřeba, aby chovatelé dbali na jejich výživu. Ta je totiž klíčová pro jejich fyzickou kondici, tedy aby kočka nebyla podvyživená nebo obézní. Pro majitelé koček to znamená důsledně číst složení krmení a vybírat kvalitní krmivo od ověřené a důvěryhodné značky. Aby byla kočka zdravá a fit, je potřeba si u ní dávat pozor na stres, jelikož ten dokáže u těchto tvorů vyvolat různá zdravotní onemocnění, a tak je důležité držet kočku v bezpečí a na případné stresové situace, jako je například návštěva veterináře, ji trénovat.  A jak poznáme, že je kočka s námi spokojená? „Čtyřnohý mazlíček často projevuje svou lásku už jen tím, že s námi chce být. Pokud se kočka ještě ráda přijde pomazlit, ducne nás hlavičkou nebo nás vítá při návratu domů, popřípadě se vám i otírají o nohy, tak je velmi pravděpodobné, že vás vaše kočka přímo zbožňuje,” uzavírá Klára Nevečeřalová.

 

 

 

 

Průzkum pro značku Whiskas byl realizován agenturou NMS Market Research v květnu 2023 na vzorku 1004 osob.