Čeká vás ve škole tripartita? Co to je a proč odzvonilo třídním schůzkám?

Čeká vás ve škole tripartita? Co to je a proč odzvonilo třídním schůzkám?

Třídní schůzka je pro rodiče leckdy utrpení. Třída plná rodičů, nervózní pedagog a přehršel informací, kde je leckdy pouze minimum z nich pro vás relevantních.


K tomu se přidá stres z veřejného pranýřování vašeho dítěte, nebo naopak potřeba nahlas vyjádřit nespokojenost, nebo nesouhlas s činy některých spolužáků. Pro mnohé rodiče tak může být překvapení, že to jde i jinak. Jak?

Tripartita, je schůzka tří stran – žák, rodič a učitel. Koná se minimálně dvakrát do roka s cílem soustředit se individuálně nejen na studijní výsledky žáka, ale také na další aspekty jeho vzdělávání. Žák je ve středu pozornosti a jeho názor je důležitý. Tripartita, nebo triáda, je tak velkým přínosem pro wellbeing žáků. Děti se díky nim učí mluvit sami za sebe, o svých pocitech ve třídě, problémech,
ale i svých silných a slabých stránkách, je to prostor, kde se učí si říkat o pomoc a stanovovat priority a cíle.

Schůzka, na které se sejde učitel s rodiči a žákem, je příležitostí nechat promluvit žáka o tom, jak se ve škole cítí, jak se mu pracuje, ukázat to, na co je pyšný a za co se může ocenit a je příležitostí aktivně se zapojit do dialogu o věcech, které se ho přímo dotýkají. Měla by vždy začínat vyjádřením dítěte. Nabízí možnost společně nahlédnout na studijní výsledky žáka, formou rozhovoru odhalit případné problémy
a individuální potřeby a nastavit si cíle na další měsíce. To vše s přihlédnutím k jeho věku, ale začít se dá již v první třídě. Dítě se pak cítí, a skutečně i je, mnohem více zapojeno do procesu vzdělávání a posiluje to jeho vnitřní motivaci“
vysvětluje Karolína Peřichová, která již deset let učí podle programu Začít spolu.

Tento systém schůzek navíc rozvíjí otevřenou a přímou komunikaci mezi školou a rodiči. Díky tomu, že jde o individuální konzultace, mohou učitelé poskytovat konkrétní a relevantní informace každému z rodičů. Schůzka tří stran navíc snižuje pravděpodobnost vzniku nepochopení a nedorozumění. Je však nutné se na ni dopředu připravit a mít danou jasnou strukturu.

Nejdůležitějším aspektem tripartit je to, že žák má možnost mluvit o všem, co ho ve škole baví, co mu jde nebo co ho naopak trápí nebo kde cítí, že by se mohl zlepšit, případně kde by potřeboval pomoc. Tato forma schůzek učí děti, že je v pořádku vyjadřovat se k věcem, které se jich týkají a že by měli umět mluvit o tom, co je trápí ale hlavně o věcech, které jim dělají radost a kde se jim daří.

Takzvané tripartity redukují informační šum, který by mohl vést k různým nedorozuměním či domněnkám. Dobře vedená schůzka, kde se sejdou s učitelem nejen rodiče ale i děti, navíc může mít velký přínos v rozvoji komunikačních schopností dítěte, ukazuje mu, že je v pořádku například říci si o pomoc nebo vyslovit svůj názor, dává mu prostor, nesmí se však zvrhnout v koalice dva proti jednomu, to je důležité udržet, musí mít jasnou strukturu a cíl pomoci žákovi, nikoliv ho „udupat“. Pro rodiče je to často příležitost vidět své dítě z jiné perspektivy, více si uvědomit jeho kvality a pro učitele zase možnost nahlédnout do způsobu vzájemné komunikace mezi rodiči a dětmi, což je mnohdy cenné.“ popisuje pedagožka Karolína Peřichová.

Schůzka rodič-žák-učitel značně přispívá k rozvoji komunikační kompetence dětí, která by měla být jedním ze základních pilířů vzdělávání. V rámci kompetence komunikační se děti učí vyjadřovat své myšlenky a postoje, ale také vyslechnout druhé. Učí se, že i odlišné názory si zaslouží respekt a mohou je obohatit. Komunikační dovednosti děti využijí k navazování vztahů a funkční spolupráci ve světě.

Nejen komunikační kompetence se snaží veřejnosti přiblížit iniciativa Měníme osnovy. Na projektu spolupracuje Národní pedagogický institut (NPI ČR), Nadace České spořitelny, Nadace BLÍŽKSOBĚ, Unie rodičů a další partneři.

Více informací naleznete na www.menimeosnovy.cz.

 

 

zdroj:


Iniciativa Měníme osnovy
Na iniciativě Měníme osnovy se podílí Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Nadací Blíž k sobě, Nadací České spořitelny. Je financována soukromým sektorem prostřednictvím těchto dvou nadací a nadace Abakus, na výrobě obsahu kampaně se podílí zejména agentura DFMG, Stanislav Adámek - tvůrce videí a NPI ČR, který je také jejím odborným garantem, dále i ostatní zakladatelé a partneři kampaně.
Dalšími partnery iniciativy jsou například Česká televize (ČT Edu), Unie rodičů, Česká středoškolská unie, Asociace Podnikavé Česko, Stálá konference asociací ve vzdělávání, Partnerství pro vzdělávání 2030, nestátní nezisková organizace Step by Step a její program Začít spolu. Záštitu iniciativě udělilo MŠMT a 2. ekonomická transformace.

Nadace BLÍŽKSOBĚ
byla založena v roce 2016 Martinem Vohánkou, jeho rodinou a přáteli jako nástroj k podpoře projektů, organizací, či aktivit jednotlivců, které zvyšují kvalitu života ve společnosti a stmelují ji. Zaměřuje se na oblast ochrany demokracie a systémové změny ve vzdělávání. Věří, že vzdělávání je hlavně o lidech, a záleží jí na podpoře učitelů, ředitelů a ostatních klíčových aktérů ve vzdělávání. Věří, že jedině spolupráce je klíčovým faktorem k překonání všech výzev dnešní doby.

 

Society for All (SOFA)
Jsme nezisková organizace Society for All (SOFA). Už více než dekádu konzistentně a usilovně pracujeme na změnách, díky kterým je stále více škol, v nichž všechny děti zažívají přijetí a úspěch. Bez ohledu na startovní podmínky dostávají šanci stát se sebevědomými dospělými, kteří znají svou cenu a místo ve společnosti.

 

Národní pedagogický institut České republiky
Jsme servisní organizací českého systému předškolního, základního a středního vzdělávání. V naší nabídce máme připraveny pečlivě promyšlené a důkladně navržené nástroje, které podporují školní týmy i jednotlivé učitele při cestě k rozvoji žáků. www.revize.rvp.cz

 

Nadace České spořitelny již více jak 20 let podporuje takové projekty a přístupy, které posouvají český vzdělávací systém a motivují žáky, aby rozvíjeli své znalosti a dovednosti potřebné pro aktivní osobní i profesní život v 21. století. Hlavní misí Nadace ČS je rozvoj dětí a mladých lidí a motivace učitelů i vedení škol, aby rozvíjeli výuku založenou na kompetencích. Jádrem nadační činnosti je tvorba a šíření inovativních vzdělávacích metod a nástrojů a posilování sítě klíčových aktérů v oblasti vzdělávání.