Přechod ze základky na střední je těžký pro děti i rodiče

Přechod ze základky na střední je těžký pro děti i rodiče

Nástup na střední školu bývá pro mnoho dětí plný stresu. Zatímco na základních školách byly „voděny za ručičku“, na středních se od studentů vyžaduje větší samostatnost. Uhlídat všechny důležité termíny často není snadné pro žáky, natož jejich rodiče.


Střední školy letos přijmou do prvních ročníků přes 100 tisíc dětí. Ty se kromě změny prostředí musejí připravit na jiný přístup k výuce a vyšší nároky středoškolského studia. V prvních týdnech výuky spousta nováčků v novém systému „plave“. „Studenti prvních ročníků středních škol se v počátcích studia potýkají s řadou organizačních problémů. Občas nevědí, kdy a kam mají dorazit, například na zahájení vyučování, v úvodu školního roku probíhají také různé rozřazovací zkoušky podle znalostí, volba volitelných předmětů, specializací nebo jazyků – všechny termíny si musejí studenti hlídat sami. Dále je třeba zajistit si obědy, vyřídit přístupy do počítačové sítě nebo e-mailu, fotografie na školní průkazy. Dojíždějící studenti mají navrch ještě povinnosti ohledně nového ubytování a podobně,“ vyjmenoval Pavel Ivon, středoškolský pedagog a spoluzakladatel rezervačního systému pro školy Reservando.

Nervozita obvykle panuje i mezi rodiči nastupujících prváků. Těsný kontakt s třídním učitelem ze základní školy na střední škole zpravidla vymizí. Informace, které domů nepřinese sám student, se často rodiče ani nedozví. „I pro rodiče je přechod dítěte ze základní školy na střední náročný – mají obavy, jak jejich potomek zvládne například novou cestu do školy, jak se srovná s novým prostředím, spolužáky, učiteli, přístupem a podobně, sami ztrácí přehled a zapomenou na to, že by měli hlídat nějaké termíny. Nezřídka se stává, že rodiče studentů prvních ročníků středních škol zmeškají například třídní schůzky, jednoduše proto, že k nim od dítěte informace vůbec nedoputuje,“ řekl Pavel Ivon.

Některé školy nabízejí pro studenty poradenství, kde jim mimo jiné pomáhají s poznáváním nového prostředí
a přechodem na nový režim. V poslední době ale stále více škol využívá rezervační systémy, kde žáci najdou přehledné informace o tom, co by jim nemělo utéct, a umožní jim snadné online zápisy například do volitelných předmětů, registraci na školní akce či individuální konzultace.
„Online systémy typu Bakalář, které umožňují sdílení informací na ose učitel-student-rodič, už využívá většina škol. Rodiče v nich vidí hodnocení dítěte, absenci a podobně. Dalším krokem k digitalizaci škol jsou pak rezervační systémy, jejichž cíl je usnadnit školám, studentům i rodičům organizaci jakékoli akce s nutností rezervace místa a času. Typicky v případě zápisů, talentových zkoušek, výběru předmětů a různých zájmových akcí s omezenou kapacitou, plánování individuálních konzultací, třídních schůzek, prohlídek školy,
ale i rezervací tělocvičny či hřiště, využívání počítačové učebny, půjčení hudební aparatury či sportovního vybavení,“
popsal Ondřej Šibrava, středoškolský pedagog a spoluzakladatel rezervačního systému pro školy Reservando. Ten aktuálně využívá 294 škol napříč Českem.

Do systému mají přístup i rodiče, kteří mohou hlídat, zda jejich dítko na něco nezapomnělo. Stěžejním zdrojem informací pro rodiče jsou třídní schůzky, pro studenty jsou to pak individuální konzultační hodiny. V online systému si mohou u učitele rezervovat přesný čas. „Učitel v systému vypíše časy konzultačních hodin a do e-mailu už mu chodí potvrzené rezervace žáků. Žáci naopak ze systému dostanou potvrzení o rezervaci. Učitel s tím počítá, studenti ho nemusejí nikde ‚nahánět‘, čas si vyberou podle výuky a v systému vidí, kde se bude konzultační hodina konat. V případě třídních schůzek systém funguje podobně – rodiče si mohou rezervovat přesný čas a vyhnout se tak dlouhému postávání na chodbách a čekání, kdy na ně přijde řada,přiblížil Pavel Ivon.

Rezervační systém pro školy navíc usnadňuje i organizaci volnočasových aktivit. Studenti v něm najdou přehledný seznam kroužků a hned vidí, zda se na ně ještě mohou přihlásit. „V začátku školního roku jsou rezervační systémy hojně využívány právě pro registrace na zájmové aktivity a volitelné předměty. V systému lze nastavit kapacitu žáků a systém nepovolí tuto kapacitu překročit. Stejným způsobem fungují rezervace různých školních výjezdů, lyžařských kurzů nebo seminářů. V kalendáři může škola dopředu plánovat události na celý školní rok a rezervace se pro studenty či rodiče otevírají až v daný moment,“ uzavřel Ondřej Šibrava.

 

 

zdroj:

 

RESERVANDO, www.reservando.cz
Rezervační systém pro školy a školky vznikl v roce 2015. Umožňuje efektivní organizaci zápisů, třídních schůzek
a dalších školních akcí. Od doby svého vzniku jej využilo přes 400 škol. Z nich zhruba 80 procent základních škol, 15 procent mateřských a 5 procent ZUŠ, středních škol a gymnázií. Velký boom a progres zaznamenal systém v době COVIDu, kdy vzrostla potřeba škol komunikovat s rodiči i studenty online.