Max Mara: Fenomén italské módy bez návrháře?

Je to nemožné a navíc zbytečné. Ale v tom nepřeberném množství informací o módních dějinách a slavných tvůrcích se občas najdou i takové „kousky“, které rozhodně stojí za připomenutí! Mezi takové patří příběh kultovní italské módní značky Max Mara... Počátky


Je to nemožné a navíc zbytečné. Ale v tom nepřeberném množství informací o módních dějinách a slavných tvůrcích se občas najdou i takové „kousky“, které rozhodně stojí za připomenutí! Mezi takové patří příběh kultovní italské módní značky Max Mara...

Počátky Max Mara

Na samém prvopočátku historie módní značky Max Mara stál Achille Maramotti. Už Achilleova babička vlastnila od roku 1850 krejčovství v rodném Reggiu.  A právě ona rozhodla o tom že její vnuk za žádnou cenu nepůjde studovat práva jak bylo původně v plánu, nýbrž že se bude držet rodinného řemesla. Když začal Achilles roku 1947 tvořit své první návrhy šatů, bylo zcela zřejmé, že má obrovský talent.

Již roku 1951 proto založil módní značku v provincii Reggio Emilia, na památku jeho babičky, která těsně před tím zemřela. Původní název zněl Maramotti Confezioni, ale nebyl příliš zvučný a proto jej Achille Maramotti o několik let později změnil na Max Mara – inspirovalo jej k tomu jeho vlastní jméno  Maramotti, zkráceně Mara a známý tamní opilec Max kterého vídal kdykoliv vyšel na ulici. Po Maramottiho smrti (2005) zůstalo jeho synům Luigimu a Ignazziovi i jeho dceři  Ludovice ohromné módní, konfekční impérium a dědictví čítající něco přes 2,3 miliardy dolarů.

 

Rychlý nástup Max Mara

Do povědomí veřejnosti vstoupil podik hlavně díky svým vysoce kvalitním materiálům a precizní, čistou krejčovinou, která spojuje eleganci a nadčasovost s velmi ženskou siluetou. Již v 50. letech si proto mohla tato „zdravá společnost“ dovolit oslovit ke spolupráci jména jako Karl Lagerfeld, duo Dolce & Gabbana, Jean-Charles de Castelbajac a Narciso Rodriguez. V tomto období také poslala Max Mara na trh jedinečnou, limitovanou kolekci Sportmax. Ta dokonale spojila italskou eleganci spolu s pařížskou haute couture.

Max Mara dnes

Max Mara sleduje a naplňuje svou vlastní filozofii, která vždy dávala přednost kolektivní spolupráci před jednotlivými spolupracovníky a poradci. Výrobním procesem projde vždy více odborníků: talent slavného designéra je vždy zkombinován s talentem vývojových pracovníků v oblasti látek, krejčovských dílnách a ve výrobě, dále musí všechno projít rukama expertů marketingu a komunikace. Oblečení Max Mara se prodává po celém světě ve 2 254 obchodech.


Možná proto se v případě Max Mara setkáte spíše s označením fashion team, neboli módní tým, či skupina, než s pojmem značka. Navzdory tomu, že výsledný produkt, tvoří mnoho lidí,  drží si podnik velmi úspěšně svou původní filozofii. Max Mara nabízí kromě nadstandardní kvality a kouzelného designu i otevřenost svým klientům. Stálým klientům je pravidelně zasílán obsáhlý magazín z křídového papíru, obsahující nejen kompletní katalog zboží, ale také zajímavosti a novinky, které Max Mara chystá v nejbližší době. Součástí této pravidelné firemní „kroniky“ jsou i vzorky používaných látek či anketní listy, kde mohou klienti sami vybrat tu látku z nabízených vzorů, jež považují za nejlepší a ta se pak stane stěžejním materiálem další kolekce.

Podívejte se na: Manolo Blahnik: Autor nejvíc sexy bot

Zkrátka a dobře je vidět, že i když Max Mara už nemá svého rezidentního návrháře a je spíše společenstvím mnoha různých kreativců, neustále ctí základní tradice původního, rodinného podniku. Možná i díky tomu je už přes půl století neustále na špičce světového žebříčku producentů konfekce a módního průmyslu obecně.

 

Text: Ela Procházková