Psycholožka radí: Jak zvládnout s dětmi první třídu

Psycholožka radí: Jak zvládnout s dětmi první třídu

Do prvních tříd letos začne chodit 134 342 školáků. Denisa Maderová, psycholožka projektu Plus pro Vás od Nestlé radí, jak se vyvarovat nejčastějších chyb při nástupu do školy a jak pracovat s dětmi, které kvůli odkladu musí na první třídu rok počkat. Před nástupem


rodinaDo prvních tříd letos začne chodit 134 342 školáků. Denisa Maderová, psycholožka projektu Plus pro Vás od Nestlé radí, jak se vyvarovat nejčastějších chyb při nástupu do školy a jak pracovat s dětmi, které kvůli odkladu musí na první třídu rok počkat. Před nástupem dítěte do školy si mnoho rodičů klade stejné otázky: Bude se mu ve škole líbit? Zvládne nový režim? Jak ho co nejlépe provést první třídou? Aby přechod ze školky do školních lavic proběhl pro rodiče i děti co nejsnadněji, měla by se podle Denisy Maderové, psycholožky z projektu Plus pro Vás od Nestlé, do příprav zapojit celá rodina. Využijte dětské zvídavosti S dítětem si o škole povídejte v dobré náladě. Snažte se je motivovat a ukázat mu, že ve škole je zábava. Jak na to? „Stačí si s malým žákem během cesty do školy vyprávět o tom, co zajímavého ve škole zažije. Děti jsou v tomto věku přirozeně zvídavé a zároveň připravené učit se nové věci. Povídejte si, o tom, co se nachází v okolí, jakou má škola výzdobu. Pokud už máte učebnice, dívejte se s dítětem na obrázky a mluvte o tom, jak bude prima, až mu o nich paní učitelka poví spoustu zajímavostí,“ říká Maderová. Pozornost věnujte také povídání o paní učitelce. I o ní je potřeba vyjadřovat se hezky. „Několik let bude pokračovat v rozvoji a výchově vašeho dítěte, byť jiným způsobem. I kdyby byly její výchovné metody odlišné od těch vašich, před dítětem ji vždy respektujte a nechte si od ní poradit. Děti se v třídním kolektivu často chovají jinak než doma, proto i ve škole vyžadují jiný přístup. Neberte učitele jako nepřítele, ale jako spojence, který má důležitou roli v životě vašeho potomka.“ Dítě by zkrátka mělo mít pocit, že pro něj škola není velkou neznámou a může se do ní těšit. Nenuťte jej načítat knihy dopředu, nestrašte jej úkoly a koncem hraní. Zkuste domácí úlohy zařadit naopak jako součást zábavy, objevujte společně nové znalosti a radujte se z každého pokroku. Buďte pozitivní, ale nepřehánějte to s horlivostí a tlakem na dítě. Školní docházka by pro něj měla být hrou a motivaci zároveň. Věřte sobě i dítětiRodiče, kteří jsou přesvědčiví a dokáží se ze školních dní radovat, vzbudí v dítěti mnohem větší nadšení ze školy než ustaraní rodiče s hlavou plnou obav a pochybností. Děti vnímají náladu a potřebují vidět dobré příklady v nejbližších dospělácích. Stále chtějí cítit bezpečí a jistotu, důvěřovat rodičům i vyučujícím.“ vysvětluje Maderová. Důvěru v dětech můžete vzbudit i vlastními zážitky ze školních let. Povídejte jim o všem, co vás bavilo, jaké jste zažili výlety, kolik kamarádů jste ve škole poznali. Nechte potomka, aby vám ukázal svoji oblíbenou stránku v učebnici, napište společně dopis babičce. Uvidíte, že takto motivované dítě bude k učení přistupovat s radostí. Zdravé návyky Jakou součást přípravy do školy zařaďte i ustálení denního režimu dítěte. Dbejte na pravidelnou dobu spánku i jídel, dopřejte dítěti pohyb i klidnější aktivity. „Častou chybou rodičů bývá nedodržování spánkové hygieny dětí – hraní her na tabletu v posteli, náročné aktivity těsně před spaním nebo pozdní večeře. To vše může způsobit pozdější problémy se vstáváním do školy a s celkovou kondicí dětí,“ upozorňuje psycholožka. Jak na kroužky? Obezřetnost je třeba také u mimoškolních aktivit. Jak potvrzuje Maderová, přemíra činností může malým školákům ublížit: „Samozřejmě je dobře, když rodiče přihlásí děti do kroužků, které je baví. Bohužel se však setkáváme čím dál častěji s rodiči, kteří dětem naplánují kroužky na každý den, někdy i více aktivit po sobě. Malí školáci poté nemají dostatek odpočinku, jsou unavení a mohou začít ztrácet pozornost při výuce. Pro začátek by rodiče měli volit ideálně dva kroužky, z toho jeden pohybový.“ Odklad není konec světa Letos by podle údajů MŠMT do školy mělo nastoupit 134 3421 dětí, o odklad školní docházky zažádalo 16 629. I s dětmi s odkladem je přitom potřeba pracovat. „Vysvětlete dítěti, že se do školy budete společně připravovat celý rok, aby v září vědělo, na co všechno se může těšit a co se dozví. Pomaličku, za pomoci učitelek ve školce, můžete začít cvičit správnou výslovnost, čísla, čtení a psaní, kreslení pro zlepšování jemné motoriky dítěte,“ doporučuje rodičům Maderová z Plus pro Vás. Zároveň j však třeba vyhnout se škatulkování. „Rozhodně na potomka nevyvíjejte nátlak. Nesrovnávejte jej s jinými dětmi a už vůbec mu nic nevyčítejte. Každé dítě potřebuje individuální přístup, porovnáváním můžete nevědomky přispět k nárůstu strachu a ztrátě motivace se cokoliv učit,“ dodává Maderová. Mějte na mysli, že odklad neznamená nedostatečnou intelektovou vyspělost dítěte. Nejčastějším důvodem pro něj je totiž emocionální a sociální nezralost – dítě je zkrátka stále víc hravé a závislé na rodičích, což by mu ve škole bránilo v rozvíjení kognitivních funkcí, učení a průbojnosti. Namísto toho se snažte naplno využít čas, který zbývá do začátku nového školního roku.