Víte, jak se dělí parfémy a které jsou ty nejikoničtější?

Víte, jak se dělí parfémy a které jsou ty nejikoničtější?


SEDM RODIN

Svět vůní je nesmírně pestrý a existují v něm tisíce a tisíce unikátních kombinací. Snaha nějakým způsobem je rozdělit tedy nikdy nekončí. Tradiční klasifikace vychází z dělení voňavek do takzvaných "čichových rodin" "(olfactory families - z latinského olfacere, což znamená "čich"), podle jejich hlavního tématu. Jedna z TOP autorit na parfémy - La Société Française des Parfumeurs (Francouzská Společnost Parfumérů) rozlišuje sedm hlavních čichových rodin a celkem 47 podkategorií. Někteří parfuméři a kosmetické společnosti rozlišují i určité specifičtější skupiny. Jedním příkladem by mohla být rodina aromatických vůní, která zahrnuje tóny travnatých bylinek, které tradičně najdeme spíše
v kuchyni - tymián, rozmarýn, bazalka a jiné. Jiným příkladem by mohla být rodina gurmánských vůní, která zahrnuje sladké tóny jedlých substancí, jako například med, čokoláda nebo různé cukrátkové vůně.


La Société Française des Parfumeurs však uznává sedm "královských" rodin, a těmi jsou:

 

CITRUSOVÉ

Citrusové vůně patří k nejstarším a lidmi nejdéle používaným na světě. Esenciální oleje se získávají lisováním kůry typických citrusových plodů jako bergamot, citron nebo pomeranč za studena. Tyto svěží, pikantní a povzbuzující vůně jsou typické zejména pro klasické "Eau de Cologne" receptury. Podkategorie této rodiny jsou: Citrusové, Citrusovo kořeněné, Citrusovo aromatické, Citrusovo květinové chypre, Citrusovo dřevité, Citrusovo květinově dřevité, Citrusovo pižmové.

    
KVĚTINOVÉ

Květiny by mohly být považovány za základ parfumérství. Rodina květinových vůní je největší ze všech
a obsahuje všechny parfémy, jejichž hlavním tématem je jedna květina nebo kompozice více květin - takzvaný bouquet (kytice). Vůně některých květů se získávají z přírodních zdrojů, například z jasmínu, růží, levandule nebo ylang ylang. Získat jiné aromatické složky je buď nemožné, nebo nesmírně drahé, jako například v případě konvalinek, pivoněk nebo frézií. Tyto musí být simulovány synteticky. A i přesto, že vůně květů se nám podvědomě spojují spíše s ženskými parfémy, si květiny pomalu ale jistě razí cestu i do mnoha vůní pro muže, kde se objevují zejména mezi vrchními tóny kompozice. Podkategorie této rodiny jsou: Soliflore, Květinový bouquet, Květinově pižmové, Květinové aldehydy, Květinově zelené, Květinově ovocně dřevité, Květinově dřevité, Květinově akvatické, Květinově ovocné.

     

 

FOUGÉRE

V roce 1882 vytvořila společnost Houbigant Parfum novou vůni - Fougère Royale. Tato kompozice levandule, dubového mechu a kumarinu způsobila ve světě parfémů absolutní revoluci a dala vzniknout zcela nové čichové rodině. Slovo "fougère" ve francouzštině sice znamená kapradina, ale tento název slouží pouze k vyjádření kompozice vůní, které se tento parfém snaží znázornit - tajemnou a zemitou vůni zeleného, vlhkého lesa. Fougère parfémy a kolínské vody dodnes patří k nejpopulárnějším vůním pro muže. Podkategorie této rodiny jsou: Fougère, Květinově pižmové Fougère, Sladké pižmové Fougère, Kořeněné Fougère, Aromatické Fougère, Ovocné Fougère.

     

CHYPRE

Chypre je další rodina pojmenována po ikonickém parfému - vůni, kterou v roce 1917 vytvořil François Coty. Chypre je koncept vybudován kolem kompozice svěžích citrusových vrchních tónů, srdce tvořeného květinami labdanum a dřevitého základu dubového mechu. Originální formule tohoto Coty parfému se dnes nachází v archivu v Osmotéce. Podkategorie této rodiny jsou: Chypre, Ovocné Chypre, Květinově aldehydové Chypre, Kožené Chypre, Aromatické Chypre, Zelené Chypre, Květinové Chypre.

     

DŘEVITÉ

Dřevité vůně mohou zahrnovat teplé a luxusní tóny santalového dřeva a pačuli nebo mohou inklinovat spíše k suchým tónům vetiveru a cedrového dřeva. Dřevité tóny se velmi často kombinují například se svěžími citrusovými vůněmi. Podkategorie této rodiny jsou: Dřevité, Dřevité jehličnato citrusové, Dřevité kořeněné, Dřevité orientální, Dřevité aromatické, Dřevité kořenitě kožené, Dřevité akvatické, Dřevité ovocné, Dřevité pižmové.

     

ORIENTÁLNÍ

Tato velká rodina vůní, které se někdy označují jako "jantarové" ("ambré"), zahrnuje parfémy, které se soustřeďují kolem centrální teplé a jemné vůně jantaru. Jsou teplé, luxusní a mystické, někdy až extravagantní a opulentní. Když se řekne orientální vůně, představíme si vanilku, pižmo, exotické květiny a dřeviny, fazole tonka, koření a animalistické tóny. Podkategorie této rodiny jsou: Jemné orientální, Orientální kořenitě květinové, Orientální citrusové, Orientální květinově dřevité, Floreintální (květinové), Orientální květinově ovocné.

     

KOŽENÉ

Věřili byste, že moderní éra parfumérství začala u zpracovatelů kůže? Zpracování kůže a výroba kožených produktů byl kdysi mimořádně zapáchající proces. Kůže totiž držela pachy zvířat, jako například trus nebo amoniak. Elitní klientela však vytvářela poptávku po delikátních kouscích, jako například kožených rukavičkách, a tak zpracovatelé kůže začali své produkty parfémovat. Tato praxe se rozšířila z renesanční Itálie do Francie a dále. Současné kožené parfémy se snaží přiblížit charakteristickou vůni kůže v kombinaci s květinami, dřevinami a pryskyřicemi, kouřovými tóny, medem nebo tabákem. Podkategorie této rodiny jsou: Kožené, Kožené květinové, Kožené tabákové.

     

 

TOP 3 NEJIKONIČTĚJŠÍ PARFÉMY PRO ŽENY

Chanel N°5 Chanel
Chanel N°5 je nejznámějším květinovým parfémem všech dob. Vznikl v roce 1921 jako symbol ženskosti. Kompozice obsahuje tóny jako neroli, ylang-ylang, bergamot, citron z Amalfi a aldehydy.
 
Shalimar Guerlain
Shalimar je již od roku 1924 jedním z nejoblíbenějších orientálních parfémů pro ženy. Je to nadčasová vůně bergamotu, irisů, jasmínu, růží, fazolek tonka a vanilky. Název Shalimar je inspirován místem, kde se odehrál příběh lásky indického prince Shaha Jehana a perské princezny Mumtaz. Jacques Guerlain se při tvorbě tohoto parfému nechal inspirovat jejich romantickým příběhem. Originální flakón také připomíná křivky fontán, které zdobí jejich indický palác.
 
Opium Yves Saint Laurent
Opium, parfém, který je dnes již klasikou, se do prodeje dostal v roce 1977. Od té doby byla tato vůně několikrát propracovaná a replikována. Originál však žádná z nových variant nepřekonala. Kompozici tvoří koriandr, švestka, citrusy, mandarinka, pepř, jasmín, hřebíček, západoindický bobkový list a bergamot. Mimořádně kontroverzním se stalo i jméno parfému - Opium.
V některých zemích ho pro spojení s touto drogou dokonce zakázali. I špatná reklama je však reklama a parfému tato publicita pomohla dostat se na vrchol žebříčku prodejnosti.

 Opium Yves S.L.
 

Věděli jste, že...?

L´Osmothéque - Osmotéka je prvním archivem vůní na světě a v historii lidstva. Nachází se ve Versailles a je zde uloženo až 4000 parfémů, včetně přibližně 800 vůní, které už dnes neexistují. Tento archiv vůní neslouží pouze k ochraně světového dědictví, ale i k šíření znalostí o světě parfémů.

Jantar ('amber') a ambra ('ambergris') jsou ve světě vůní dva pojmy, které se mimořádně často zaměňují a pletou. Jantar, základ celé orientální čichové rodiny, je fosilizovaná pryskyřice stromů a nejčastěji ho najdeme ve šperkařství. V dávné minulosti se jantar používal při náboženských rituálech, pálil se a rozpouštěl na aromatický olej. V současnosti, zejména kvůli vzácnosti a ceně, se pojem 'jantar' stal spíše jakýmsi snovým konceptem. Vyjadřuje teplé, zlaté tóny vanilky, benzoinu a labdanum. Na druhé straně ambra (ambergris nebo 'šedý jantar' ve francouštině),
je produkt živočišného původu a reprezentuje sladké, živočišné, pižmové a oceánické tóny.

 

Další zajímavosti se dočtete v chystaném článku: TIPY A TRIKY jak vybrat parfém a udržet jeho intenzitu vůně!