Na co si dát pozor při výběru nového kola?
Kam s ním vyrazíte
Než se pustíte do samotného výběru kola, je potřeba si ujasnit, kde na něm budete jezdit. Nejpopulárnější jsou mezi Čechy (jak vyplynulo z březnového průzkumu bikero.cz „Češi na kole“) horská kola, univerzál vhodný na cyklostezky i silnice, les i louku. Silniční kola jsou určená na hladké povrchy, ale zase si užijete skutečně rychlou jízdu. I mezi koly už máme takzvané univerzály, křížence silničních a horských kol – gravel. A když rádi střídáte terén, sáhněte po krosových a trekingových kolech.
Zvláštní kategorií jsou pak elektrokola, která vídáme na českých cyklostezkách i silnicích čím dál častěji. „Elektromotor vám může asistovat při jízdě do prudkého kopce anebo i při delších cestách a je vhodný jak pro pohodovou jízdu po městě, tak pro výlety,“ objasňuje možné způsoby využití Martin Kudrna z bikero.cz
Pánské versus dámské
Rozlišení na pánské a dámské bicykly má své opodstatnění. Dámská kola mají jiný tvar rámu a sedla, délky představce, šíři řídítek a samozřejmě uzpůsobený design. Pravdou ale je, že většina silničních, horských a gravel kol má dnes unisex rámy.
„Rozměry rámů jsou jedním z hlavních faktorů, který ovlivňuje jízdní komfort. Nesprávná volba rámu může mít následky v podobě bolesti krční páteře a zad, kloubů nebo zápěstí. Velikost rámů je většinou udávána v palcích nebo v mezinárodním značení XS, S, M, L, XL, XXL. Stejně tak můžete kolo vybrat dle vaší výšky. Na internetu jsou k dispozici tabulky s přepočty a doporučeními pro konkrétní typy postav. Zda vám kolo padne, zjistíte i tak, že se obkročmo postavíte nad kolo, obě paty necháte na zemi a mezi rozkrokem a rámovou trubkou by vám měl vzniknout volný prostor cca 5 cm,“ vysvětluje Martin Kudrna z bikero.cz.
Materiál
Jedním z nejdůležitějších parametrů pro výběr kola je jeho váha. Výrazně ovlivňuje jeho stabilitu, ovladatelnost a v případě drobné postavy i samotnou manipulaci s kolem. Průměrné horské kolo může vážit i přes 13 kg.
V minulosti byly rámy nejčastěji ocelové, sice těžké, ale pružné. Dnes najdete ocelové rámy spíše u kol levnějších kategorií. Většina moderních kol má rámy z hliníku. Poznáte je podle značení ALU. Výhodou je nízká hmotnost, dobrá tuhost a cena, nevýhodou je nízká pružnost rámu.
Dalším oblíbeným materiálem pro výrobu rámů je karbon. Moderní technologie umožňují stavět skutečně pevné a extrémně lehké rámy, některé váží méně než 1 kg! Ale připlatíte si.
Fajnšmejkry jistě zaujmou rámy označené jako Cr-Mo anebo Columbus. Jde o ušlechtilou ocel s přísadou molybdenu a chromu. Jen je potřeba počítat s tím, že čím kvalitnější ocelová slitina, o to vyšší finální cena kola.
Výrazně těžké kolo je podezřelé. Někteří výrobci šetří na konstrukci a rámu. Volí levnější, ale těžší materiály
a cena přitom zůstává shodná s koly, které jsou konstruovány z lehčího a pevnějšího materiálu.
Pokud si s výběrem nebudete jisti, nechte si poradit. „Vyžádat si radu profesionála není ostuda, ať už jste laik, začátečník nebo pokročilý cyklonadšenec. Není nic horšího, než si pořídit kolo, se kterým v průběhu jízdy nebudete spokojení. Vyplatí se proto jít do specializované prodejny, nechat si poradit a kolo si rovnou vyzkoušet,“ uzavírá Martin Kudrna z www.bikero.cz.
Komentáře (0)
Zatím nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první :)