Etiketa na silnici: Určitě umíte správně projet křižovatku?

Etiketa na silnici: Určitě umíte správně projet křižovatku?


Nestačí jen vědět, kdo má kdy přednost nebo se řídit semaforem. Zvlášť na velkých a frekventovaných křižovatkách je také potřeba mít odhad a schopnost předvídat. Další díl seriálu Etiketa na silnici z produkce české Toyoty připomene, na co všechno je dobré před křižovatkou myslet.

„Obecně platí pravidlo, že řidič nesmí vjet do křižovatky, pokud mu situace nedovoluje plynule ji projet
a pokračovat v jízdě, a byl by nucen zastavit vůz v křižovatce,“
popisuje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund častou situaci, v níž se chybuje a která pak ještě více zpomaluje hustý provoz ve městě.

Pokud totiž řidič vjede do křižovatky, aniž by správně odhadl, zda ji ještě stihne projet, než se změní světelná signalizace před ním nebo v jiných směrech, dochází k úplnému zablokování křižovatky.

Takové situace přitom nejsou ojedinělé a dochází k nim celkem snadno. Často je to v případě, kdy se řidiči rozhodnou vjet do křižovatky ještě na oranžovou nebo dokonce červenou. Někdy ale ani není třeba překračovat předpisy. Občas se zkrátka auta rozjedou rychleji, a tak jich na zelenou stihne projet více, než s kolika se počítalo.

Případně mezi sebou řidiči při stání na semaforu nechávají příliš velké mezery, čímž prodlužují „frontu“
a poslední vůz v řadě překáží ostatním jedoucím z jiných směrů.

„Řidiči by tedy měli najíždět do křižovatky teprve v okamžiku, kdy jsou si jistí, že budou moci křižovatku projet celou. Plynulosti provozu pomáhá i ohleduplnější řazení v pruzích, kdy auta na semaforu nechávají prostor pro průjezd vozů odbočujících vpravo,“ upozorňuje Václav Zikmund.